Sunday 30 November 2008

RUMAH BUKU


RUMAH buku, di sini kerap dijadikan ruang membaca, menyimpan, membongkar ilmu khazanah lama, catatan terbaru. Kitapun melangkah ke rumah buku. Mungkin kedai mewah di pusat beli belah, ke kedai sederhanana tapi kaya dengan himpunan khazanah lama.
Yang rajin dan pintar menggoda pelanggan akan menyusun buku seperti teknik perpustakaan. Kita tidak tercari-cari kerana sudah diberitahu melalui abjad, poster atau dengan sesawang di komputer. Namun sakit hati pilu pula bila di kedai-kedai ibu kota, rak buku Melayu seperti tidak wujud. Apalagi tentang buku-buku seni lukis.
Di kedai buku mewah di KLCC hanya terpapar 5 judul buku-katelog seni terbitan BSLN (1 judul), Utusan Melayu (1 judul) dan RA Fine Art (3 judul). Apakah orang Melayu tidak baca buku sehingga judul ilmu hanya dengan judul itu saja. Rupanya masih ada ruang buku Melayu tapi umumnya karya novel pop yang kerap dibelek-belek oleh pembaca remaja. Di celah novel pop itu terdapatlah satu rak himpunan judul A.Samad Said terbtian Wira Bukit. Tanhniah Hilmy Samad? Lina Usman pula telah menarik jualan buku di sebuah kedai buku mewah lantaran komesyen yang diambil menjamah 60 %.
Bagaimana dengan rumah buku anda? Nampaknya Nisah sudah menyiapkan pustaka buku di rumah - sebagai pejabat juga. Rumah buku Mawar sudah sarat di kampus Bangi bukan?

No comments: