Friday 28 November 2008

PILIHAN: MENJADI SENIMAN ATAU AHLI KRAF?

Peter Lagan mula bebas meninggalkan citra kraf dengan
mengembang daya kreativi- kini menjadi seniman seramik bebas membina
kelompok seniman tanah liat di Rawang
Arca bebas hasil kutipan kayu sungai

INSTITUT KRAF NEGARA telah meraikan konvokesyen yang ke 7 pada 21-23 November lalu. Konsep asal IKN ialah untuk melahirkan ahli kraf yang mendapat pendidikan formal dalam bidang kraftangan (seni tekstil-tenunan, seni ukir, seni seramik, seni logam, seni anyaman). Untuk mengikuti program ini pelajar harus lulus SPM (sebelum ini SRP juga boleh asal sudah terlibat dengan kegiatan kraftangan di tempat asal mereka). Kampus IKN terletak cantik di Batu 10 Jalan Rawang. IKN adalah pusat latihan di bawah Pusat Kraftangan -Kementerian PerpaduanKebudayaan Kesenian dan Warisan. Kerana ini status untuk dikembangkan menjadi pusat pendidikan seni masih melalui jalan berliku. Walaupun para pengajar jemputannya sudah setaraf dengan pusat pendidikan seni lainnya. Antara pensyarah undangan IKN ialah Prof Othman Yatim (UM), Prof Dr Zakaria Ali (UPSI) , Dr Mohd Dewa (USM-sekarang pengarah BSLN), Prof Zulhilmi (UiTM) dll. Tetapi jalan untuk menaik taraf pendidikan seni terus diusahakan oleh para pentadbirnya. Mereka sudah mengadakan bengkel untuk penulisan buku (bahan rujukan pelajar) dan yang terdekat sedang menyusun glosari dan kamus Seni Kraf dengan menghimpun para sarjana seni pada pertengahan bulan Disember ini.

Begitu juga tenaga pengajarnya telah mula 'keluar' dari kampus, meninjau galeri, melihat pameran malah ada yang berani turut mengambil bahagian di galeri swasta ibu kota. Kerana rumahku tidak jauh dari kampus cantik ini, maka kerap;ah berulang alik untuk meninjau kelas studio seni ukis dan seni seramik. Saudara Yusuf dan Zaukifli dengan baik hati melayan kebisingan saya memberi idea seenaknya " ayuh harus berani keluar dari jadual mengajar, bawa pelajar keluar, cari bahan baru, kembangkan ide untuk pelajar lebih kreatif - tidak mengulang apa saja wajah kraf warisan tu..." Nampaknya pengajar Zaukifli dengan gembira membawa pelajarnya meredah sungai dan belukar, mengutip kayu-kayu hanyut dan membawanya ke studio. Wah mula berkaryalah para pelajar dengan gembira, bebas dan di sana sini tegaklah aneka seni arca kayu dan batu di halaman kampus.

Seramik dengan bentuk buyung, sudah menjadi seakan tempayan, dinaikkan ke taman, di hiasi tumbuhan sehingga seni kraf bukan saja berfungsi sebagai bahan gunaan saja tapi juga sudah menjadi wadah seni yang kreatif sesuai dengan bakat dan oleh kreativiti muda pelajar. Sekarang usaha terus digarap agar lulusan diploma boleh meneruskan pengajian ijazah. Insya Allah dan tahniah IKN. Tapi di sana sini muncul juga kelompok untuk menjadi seniman bebas, sehingga pengajar Peter Lagan keluar dari IKN dan membina kelompok seniman muda tanah liat ! Syabas!

No comments: