Monday 24 November 2008

HADIAH BELAJAR

Bakal graduan sebentar lagi - sudah adakah kerja menunggu atau
mereka berani menyusun strategi membuat kerja sendiri?

Si Bungsu sudah bertugas di Genting tapi tidak gembira lihat
orang asyik datang bercuti saja ke sana

AKHIRNYA Si bungsuku berjubah dan berselayah merah. Setelah dua kali naik pentas yang sama (Sijil dan Diploma Kulinari) kali ketiga ini dia gembira dengan lulus SM bidang pengurusan makanan. Mungkin dulu sejak kecil suka makan kot...Sebenanya si ibu ini udah letih ikuti acara konvokesyen - sejak 30 tahu lalu harus berarak masuk dewan untuk upacara meraikan mahasiswa. Lalu kali ini demi Wira, Melor berhasil mengheretku beratur untuk masuk ke dewan mulia UiTM untuk sesi sidang ketujuh.

Sebagai adat anugerah tradisi perarakan mohorpun bermula. Tradisi di UiTM ialah membawa keris panjang. Gendangpun ditabuh hingga tiba perarakan besar mengiringi Pro Canselor Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr Abd Rahman Arshad, ditiuplah nafiri, nobat dipalu. Inilah puncak kegemilangan rasa para bakal graduan. Dewan sunyi senyap bila lagu Negaraku bergema. Satu persatu nama mereka dipanggil dan melangkah ke pentas penuh tertib, tiba di depan Pro Canselor, kepala dan badan sedikit menunduk sambil berjabat tangan dan kitab ijazahpun di kepit, melenggang segak turun ke bawah. Tepukan gemuruh berderai setiap nama pemenang anugerah digapai antaranya anugerah Seri Paduka Baginda Tuanku Canselor' anugerah emas Naib Canselor dan lain-lain. Mereka yang mendapat anerah bergaya dengan selempang dan nama dipapar di kayar bertanda tiga bintang.

Barangkali si ibu ini agak terkejut juga, kerana sesi sidang ke tujuh ini turut diikuti anugerah bidang seni muzik. Kalau selama ini muzik hanya sebagai pengiring, mengiringi langkah penerima ijazah, tapi di UiTM , ada hiburan selingan setiap Pro Canselor kembali duduk istirah sementara menunggu ke acara selanjutnya. Wah bernyanyilah mereka dengan lagu Haryati kemudian terdengar suara seakan Ning Baizura, semua hasil persembahan pelajar Seni Muzik. Kerana lagu pilihan masih lembut dan tenang, jadi agak terhiburlah. Tapi puncak akhir lebih mengejutkan - irama lagu seakan kita berada di persembahan Jom Hebuh - wah ruang dewan mulia seakan menjadi persembahan di tv3 - inilah yang turut ditegur oleh Pro Canselor dalam pidato penutup..." Saya amat terkejut, dengan lagu berentak kuat itu - mungkin kerana mengiringi pelajar seni muzik ...tapi fikirkan acara ini apakah wajar lagu rentak gemuruh mengiringi acara gemilang ilmu nii ". Diam-diam dalam benakku, sebaiknya graduan Seni Muzik harus diadakan di ruang sendiri agar mereka dapat praktikkan semua lagu aliran muzik yang mereka pelajari. Mungkin gurunya JBaha sudi memikirkan acara di bawah pohon rendang di luar dewan seperti kerap juga dilakukan oleh universiti Kent...

Malamnya Melor menyampaikan suara komentar di belakang kami, " sungguh kurang asamlah lelaki di belakang kita tu komen - muzik nobat tu, katanya macam muzik cina mati".

Masya Allah inilah songsang budaya yang tidak tahu mengharga warisan budaya. Selintas kuteringat wajah yang bersuara kerana sempat menoleh kebelakang, ketika dia turut mengetuk kerusi sambil menikmati muzik rancak - dan wajahnya memang bukan wajah Melayu, tapi kelihatan kacukan macam keluarga si Nana....

No comments: