Monday 24 November 2008

PUSTAKA SINGGAH

Tetamu lelaki silakan naik di anjung tangga depan. Kisi-kisi juga sudah berusia hampir 50 tahun, dekorasi pun hanya darimayang kelapa (Malay folk art le)
Atap perabung sengaja tidak di pasang siling, senang lihat kasau jantan bersilang dengan kasau betina.Rumah nenek dulupun hanya pasang lelangit
Kerusi lama ini kudapat dari rumah Raja Ahmad. Teringat kerusi rumah nenek yang sudah di jual ke cina kelontong
RUMAH di Laman Nyang Galuh, hanya tempat singgahan. Pulang kalau rindu pada bau hujau daun dan bumi asal nenekku Almarhumah Galuh Sindani dan datuk Taib Batu Bara. Berzaman ku bawa rindu pesan nenek Galuh - " Pulanglahlah , jaga kebun kita". Itulah pesan tahun 1960an ketika usiaku 8 tahun. Itu juga tahun akhir perpisahan kami. Selepas itu senyap sunyi. Semua cucu waris seperti melupakan kebun kelapa tidak diolah. Di pajak Tuan Apek berzaman entah siapa mengutip hasil. Sehingga aku diberi tahu , kebun sudah lebih 15 tahun tidak berbayar cukai kebun. Inilah titik mula sehingga kami kembali berjumpa berbincang, siapa yang wajar atau sudi berkongsi membayar cukai sudah menanjak berbelas ribu....tralalalala semua mula berkira dan diam membisu.
Tapi mujur Cik Abangku berbaik hati sanggup memugar tapak sisa rumah, memotong beberapa batang kelapa sawit, tanah di tambak cacak tiang, cari tukang kayu dan kami berkeliling kampung mencari sisa dinding , tiang, tangga...setahun rumah Melayu beridir dengan tiang tinggi, bumbung perabung - untuk pustaka kampungku - pustaka singgah, kerana bahan bacaan di sini harus selalu di bawa baru dan lama, untuk kerja seharian.

Rumah ini tidak perlu sofa atau kerusi kusyen tebal. Kalau tamu datang cukup dengan tikar anyaman. Dapur lengkap moden juga tidak perlu, kerana kami hanya memanggang ikan segar atau kerang - bakar di halaman dan pasang unggun api. Apa kata jiran sebelah:
" Aneh orang bandar nak jadi orang kampung....orang kampung dah pakai periuk eletrik, dia pula masak nasi kukus....goreng ikan masih perah asam limau aje..."
Haha.....jangan lupa kalau nak rasa ikan panggang, boleh singgah di Permatang, beli di sana dan boleh panggang di rumah kampung kami.

No comments: