Tuesday 25 November 2008

PAMERAN ANAK ALAM

SZI,Penari, cat minyak 1975
SZI, Menora, cat minyak, 1972

NAMPAKNYA RA Fine Art juga yang masih sudi mengundang kumpulan Anak Alam generasi pertama untuk buat pameran hujung bulan Disember ini. Mengikut Raja Ahmad seperti yang pernah diluahkannya " Kita terharu dengan kerja serius Mustafa Ibrahim, yang terus melukis tanpa memperdulikan nilai keuntungan kerja " . Kiranya itulah yang telah dilakukan bila Mustafa telahpun diraikan dengan pameran solonya beberapa bulan lalu. Lanjutan kepedulian galeri ini dibuktikan lagi dengan menyusun pameran pelukis awal Anak Alam - transisi dari Angkatan Pelukis Semananjun (APS) ke Anak Alam (AA). Ini bererti hanya beberapa orang saja yang dapat disenaraikan dalam period transisi kegiataan kami dari APS ke AA iaitu kami yang pernah bergabung dengan persatuan itu , 1960an-1970an. Anak Alam baru diberi nama pada tahun 1975, tapi kami sudah terlibat lebih awal sebagai pelukis muda APS. Apakah rasional pemilihan karya awal ini? Kita tunggu komentar kurator atau kritik dari pengkaji atau pandangan pelukis baru tahun 2000 ini.

(masih terngiang komen seorang pengkaji seni lukis, " nampaknya angkatan pelukis generasi kedua - angkatan 1970an memang sengaja dipinggirkan, betul ke?)

1 comment:

ben jaafar said...

Anak Alam - sebuah komuniti seni gabungan pelukis dan penyajak juga penggiat teater sekitar 1970 - 1980 -1990?. banyak cerita menarik AA ini sy rasa, tapi kekurangan sumber untuk mengetahuinya.

adakah Dr siti Zainon mempunyai simpanan penulisan Datuk Johan Jaafar (1997) tentang Kump Anak Alam ini.

sy ingin membacanya.puas mencari artikel ini. terimakasih

Benjaafar