Sunday 17 February 2008

SURAU KAMI


Ahad
17 Februari 2008

SURAU kami, di Batu 4 1/4 Jalan Gombak. Mujur letaknya agak ke dalam daripada jalan yang semakin membesar di bahagian depan. Dan bahagian mimbar menghala ke Sungai Gombak. Sungai inilah yang mula menjadi tandatanya. Ada berita terbaru, di depan kampung kami ini akan didirikan jalau baru, konon di buat di atas sungai. Dari Pasar Besar itulah jalur baru akan dibuat merentas di atas sungai untuk menembusi jejambat yang sibuk bena bersebelah Taman Pelangi setelah melenyapkan Kampung Chubadak. Jadi, kerana berita itu, aku sudah mula mengumpulkan berita - data untuk mendapatkan berita dari peguam kampung kami Naza yang sudahpun mencacak papan tanda di rumah ibunya " Kampung Tanah Simpanan Melayu". Lima tahun lalu kami sudah turun naik ke pejabat DBKL - mengadap Datuk Bandar, untuk menolak cadangan DBKL akan merentas jalan di lorong kampung Bonda Dalam yang semakin sempit. Nah, sekarang, merancang pula jalan di atas sungai menjalur untuk tembus ke pusat kota setelah melalui Sentul Selatan. Jadi cadanganku hanya dengan menambah badan surau, mendekatkan dengan sungai yang boleh dilihat dari jembatan besar jalan ke arah Sentul Karak Highway itu saja dapat menyanggah pembangunan di kampung pusaka Tanah Melayu.

Teman-teman pelukis di laman Santai Seni KeKKWa, Sani Sudin, Aris dan Ade Putra sudah setuju untuk melukis suasana di sepanjang Sungai Gombak mungkin bermula di batu 12- di Kampung Orang Asli, menurun ke Sungai Chincin ke Sungai Pusu, menurun lagi hingga melalui Kampung Changkat, Kampung Padang Balang dan sampai ke Kampung Bonda Dalam. Sanggupkah pelukis-penyair Gombak mempertahankan sungai kita ini. Tanpa Sungai Gombak tidak akan ada Pengkalan Batu yang menjadi pengkalan pertama Raja Jaafar putera Raja Haji yang telah membuka lombong biji di Lukut, mendarat dan membersih rawa-rawa berlumpur hingga dikenali sebagai Kuala berLumpur. Kemudian dengan kebenaran Raja Jaafar dan Raja Pusu barulah Yap Ah Loy diberi kuasa membena kedai di sepanjang dan pinggiran Pengkalan Batu @ Kuala Berlumpur --> Kuala Lumpur.

- " Jadi ? " Soal Sani
- "kita lelong lukisanlah , untuk dana memanjangkan anjung surau mengarah ke tebing sungai ".

Apakah ide di senangi DBKL

Beberapa penyair yang pernah belajar silat di kampug kami, seperti Kemala, Firdaus Abdullah - sudikah bergabung? sebagaimana sudinya tenaga pengajar di IKN untuk turut membantu membena wakaf di tangga surau dan satu dua boleh di dirikan di tepi sungai?

Kutunggu berita terbaru dari DBKL - apakah benar Vellu itu akan mereruskan projek meluruskan Sungai Gombak, kalau masih memegang kursi bulan Mac nanti?

1 comment:

Anonymous said...

salam uni, surau lengang atau ramai sekarang?