Friday 15 February 2008

MAHKOTA KEINDAHAN KEPALA


KENAPA Mahkota di kepala? Benarkah ia lambang kuasa - yang memerintah. Secara sederhana dapat difahami mahkota hanya dipakai untuk upacara rasmi, pertabalan diraja, 'disarungkan mahkota ke atas destar, atau destar bersalut mahkota dalam kebisasaan raja Melayu. Sejak zaman Sultan Muhammad (1414-1444) di Melaka mengenakan mahkota berasal dari kerabat berasal dari Bukit Seguntang. Tetapi lebih jauh meneliti makna seni, keindahan mahkota wanita lebih rumit pengertiannya. Memang ia dipakaikan di kepala, bukan saja memakai yang sudah siap ditata (gaya Barat) tetapi gaya Melayu mahkota kepala adalah gubahan seni melibatkan petam , gendek, sebelum dihias susunan bertingkat bunga sunting. Sususnan bunga sunting berlapis bertingkat 3 -5 merujuk kepada mahkota ratu di Sumatera khususnya Riau, Minangkabau, Palembang, Jambi dan Aceh . Di Melaka konon bermula dengan kedatang puteri China Hang Lipo, hingga terjelmalah hiasan suntin berlapis bagai susunan kepak ekor merak. Beberapa wilayah Melayu yang dibauri (atau didatangai unsur China ) itulah yang muncul sama di Palembang dan Minangkabau.

Lebih halus makna susunan mahkota ialah 'kerja menghasilkan yang indah'- dapatlah dirujuk kepada keindahan seperti yang harus dipatuh oleh tangan para muslimah yang mengerjakan bahan yang melengkapkan keindahan Ratu (pengantin = raja sehari ini). Inilah yang patut menjadi patukan melakukan dengan kesabaran,
kerana yang melakukan kerja memakaikan mahkota ini juga haruslah yang berilmu - yang berilmu itu pula 'hendaklah dituruti dengan jiwa yang mempunyai sifat yang sabar ...'Seorang manusia hanya boleh bersikap sabar setelah memahami betul-betul tentang suruhan dan larangan agama Islam yang ditentukan oleh ilmu-ilmu fekah dan tauhid " (lih Abdul Raof ,1990,3). Kerja yang dilakukan dengan keseabaran (menyusun bunga sunting) termasuk kesabaran sipemakai mahkota tersebut juga harus diimbangi dengan niat ikhlas disusun berhati-hati, sopan dan tenang --> seperti dibidalkan biar lambat asal selamat.

Inilah antara konsep dasar yang patut dibina dalam mengenali, mengekal dan mencipta kembali (kerja kreatif -variasi) mungkin sekadar meniru dengan kerja spontan dan improviasi. Atau banyak jua bila ditanya kenapa bunga sunting hiasan
kepala sedemikian rupa, mereka selalu menjawab,
"- oh tak ada yang tahu lagi makna hiasan kepala tersebut "

Inilah jawaban bagi mereka yang menolak dan proses kerja ilmu. Ilmu harus dihubung disusun semula untuk kita baca dengan rasa gembira dan bersyukur bahawa warisan budaya yang telah digubahcipta sejak lama masih dapat dikesan dan disusun semula untuk sebagai ikon budaya.

Rujukan: Abdul Raof Dalip, 1990. Kemurnian Jiwa dalam Islam. Al Mizan

No comments: