Monday 18 February 2008

BUSANA RIAU PAHANG


PUTERI RIAU-PAHANG

SIAPAKAH tokoh ini? Padahal pola baju Riau Pahang sudah begitu dikenali.Walaupun kadang-kadang, penjahitnya atau pereka fesyen masih galur dengan reka bentuk asas baju ini.

Pada tahun 1992, saya mencari ayahanda Raja Razak di Penyengat. Daripada beliaulah saya ditunjukan baju Raja Hamidah = Engku Puteri permaisuri Sultan Mahmud Syah 111 (1761-1812). Sebelum ini kudapatkan rekabentuk asasnya seperti yang dituturkan oleh Mak Engku = Puan Azah Aziz. Namun rekabentuk daripada Raja Razak makin menjelaskan lagi makna pemilik asal busana tersebut. Antara pola asas dapat dikesani:


PUTERI RIAU- PAHANG
SIAPAKAH TOKOH INI?
Pada tahun 1992, saya mencari ayahanda Raja Razak di Pulau Penyengat. Daripada beliaulah saya ditunjukkan baju kepunyaan Raja Hamidah = Engku Puteri, permasuri Sultan Mahmud 111 (1761-1812). Sebelum itu telah kudapatkan bentuk asasnya seperti yang dituturkan oleh Puan Azah Aziz . Namun rekabentuk daripada Raja Razak makin menjelaskan lagi makna pemilik asal busana tersebut.
Raja Hamidah - Engku Puteri ialah permaisuri Sultan Mahmud 111 di Riau Pengyengat. Segala khazanah budaya Melayu Riau telah diamanahkan penjagaannya kepada Baginda Ratu. Termasuk segala alatan gamelan, alat nobat. Tradisi ini dapat dibuktikan terutama beliau amat mengasihi anakanda Raja Sulung = Sultan Hussin yang diiktiraf oleh Raffles di Singapura. Malah ketika Raja Husin berkahwin dengan Tun Esah, 1811 (adinda Bendahra Tun Ali, Pahang 1761-1806) turut dibawa set gamelan istana Riau-Penyengat. Dipercayai di sinilah bermulanya hingga gamelan berpindah ke Pahang melalui Johor - dan dipersembahkan sepanjang hari perkahwinan tersebut.
Apakah tidak mungkin pola baju Raja Hamidah turut dicipta untuk dipakai oleh Tun Esah sehingga di sebut sebagai baju Riau Pahang.
Antara pola yang penting ialah:
1) belah dada kancing 5-7 butir
2) leher cekak musang Melayu
3) pesak gantung antara ketiak ke pinggang kembang ke sisi belakang
4) pesak belakang runcing ke bawah

Untuk kajian selanjutnya Hikayat Busana Wanita Ratu akan kupastikan Raja Hamidah sebagai pengembang busana Riau - Pahang. Dengan data yang lebih lengkap. Insya Allah.

(lih. Harun Mat Piah & Siti Zainon, 1986. Lambang Sari Tari Gamelan Trengganu)

No comments: