Saturday 9 February 2008

RABUNG DI KEPALA



MAKA " ...memakai 'pakaian kerajaan'terlalu indah-indah, dan memakai mahkota di Bukit Seguntang memakai kemar dan bersayap sandang, berpermata dan intan...". Inilah bentuk mahkota sudah dikenali ketika tiga orang anak Raja Suran bertemu jodoh dengan Puteri Mahta'bul Bahri di istana laut. Lahirlah Nila Pahlawan, Krishna Pendita dan Sang Nila Utama. Mahkota ini juga memjadi lambang 'ingatan- martabat keagungan'hingga dipakai oleh Sultan Mansur Syah Melaka ketika bersandingan dengan Raden Mas Ayu (lih. Hang Tuah, Kassim Ahmad,peny).


Mahkota itu harus di kepala. Destar juga adalah lambang mahkota = bulang ulu, kalau jatuh dianggap jatuhlah kuasa diraja. Peristiwa anak raja dijatuhi destar ketika bermain sepak raga hingga terjadi pembunuhan merupakan peristiwa di dalam kerajaan Melayu Melaka. Lambag rabung = pecuk rebung tempat bertahta 'semangat' kuasa pemerentahan sehingga Sultan Muhammad Syah Melaka (1424-1444) juga harus berbusana lengkap pakaian kerajaan, berdestar, berbaju sarung dan samping ketika berangkat ke masjid. Di masjid baru baginda memakai serban dan jubah. Beginda begitu menjaga adat, adab kuasa dan kesucian agama Islam, kerana beginda juga adalah raja dan imam memimpin negeri.


Mahkota yang dikenakan ke atas destar inilah yang diwarisi oleh raja melalui sistem kesultanan diraja Melayu hingga sekarang. Walaupun masing-masing negeri dan kerajaan menyebutnya dengan berbagai nama,


Sesekali bernama destar
Duanya bernama tanjak
Yang dipakai berpatut-patut
yang beradat berlembaga
Yang beradat keturunan
Yang dijadi dipelihara
Yang bertempat dan bertepatan
Yang ada asal usulnya.

(lih Siti Zainon, Pakaian Cara Melayu,UKM 2006)


Inilah amanat yang disusun oleh Ayahda Tengku Nasaruddin putera diraja waris kerajaan Riau yang kaya dengan tradisi warisan Melayu Melaka -Johor-Riau. Daripadanya kita dapat belajar makna warisan seni rupa dalam bidang busana dan hiasan kepala hingga setiap negeri mempunyai gaya lipat destar atau tengkolok masing-masing antaranya "Dendam Tak Sudah" (agung), " Long menyonsong angin"kerabat diraja Pahang), "Balong Ayam"(Sultan Perak), dan lain-lain (ibid)







No comments: