Friday 8 February 2008

NASI TUMPENG JAWA


KARTIKA puteri Affandi tiba dari Jogya atas undangan RA Gallery. Kami berkumpul di rumah No. 6 Jalan Aman Kuala Lumpur, ketika bulan November 2006. Kartika dalam usia 70 tahun dengan gembira menerima perlantikan sebagai perunding seni RA Gallery dengan asyiknya menanam pohon kemboja merah jambu di halaman rumah. Karika tetap ceria seperti yang kukenali beliau sejak tahun 1979an. Rambutnya berhias bunga mawar merah menyerlah di kepala. Bajunya juga warna warni. Ketika itu memang musim hujan. Tapi Kartika dengan gesit masih sempat menyediakan Nasi Tumpung Jawa. Dengan Faizah dia turut berbelanja di Pasar Keramat. Dan malam itu terjelmalah hasil karya Pelukis ekspresionis dengan hidangan yang menyelerakan...Nasi Tumpeng dengan susunan gunungan = pucuk rebung, berhias aneka sayuran dan daging, ayam, hati, telur buyung puyuh juga....wah bagi kami yang pernah tinggal lama di Jawa-Sunda memang sudah tidak sabar untuk menikmati hidangan tersebut.

Sekali lagi ikon pucuk rebung muncul dalam reka bentuk nasi Tumpeng ciptaan Kartika. Beliau lebih memviarasikan ciptaannnya. Inilah juga bentuk meru yang sudah dikenali sebagai ikon prasejarah Melayu seperti yang diteketemukan pada permukaan gendang dongson yang dijumpai di Sungai Lang Selangor, mahupun serpihan gendang gangsa yang terlayang dari kayangan jatuh di Watu Bulan, Bali. Bentuk rabung disamakan juga sebagai semangat berkuasa di puncak tinggi di gunung Mahaweru tempat berkampungnya Uwan Empuk Uwan Malini tempat munculnya tiga orang putera bergelar Sang Sapurba, putera Raja Syailan berkahwin dengan puteri diraja di bawah laut. Puncak Merapi juga diandaikan sebagai semangat gunung Mahaweru sehingga boleh saja beridiri di Jawa mahupun di Ranah Minang. Tidak mungkinkan Puncak Gunung Ledang juga mempunyai semangat yang sama sehingga Sang Puteri bertingkah maha ajaib. Atau kalau menghimbau ke persembahan wayang kulit juda berselitkan semangat yang sama dengan wujudnya lakaran Pohon Hayat. Semangat nasi Tumpeng inilah juga diamalkan di wilayah Seriwijaya Lama terutama di Kelantan dan Trengganu dengan istilah Nasi Semangat yang menghidangkan susunan gunungan dari beras pulut yang diwarnakan kuning (warna diraja - semangat tanah), putih (kesucian) dan merah (keberanian). Bunga telurpun di cacak dan dijunjung diarak dalam upaara jejak tanah, meraikan remaja lelaki berkhatan, dan puncaknya ialah nasi semangat berhiasan bunga telur untuk upacara persandingan.
Sempurnakah selera kami dengan hidangan nasi Tumpeng Kartika? Seniman Negara Dato' Syed Ahmad Jamal pun mengingatkan hidangan yang sama pernah dilakukan oleh Kartika ketika Syed Ahmad berkunjung ke rumah Toni (Saptohodeoyo , suami Kartika ketika mereka di London pada tahun 195oan). Dato'Baha Zain juga mengenyam nikmat mengingati masa mudanya ketika belajar di Jawa pada tahun 1960an. Begitu juga dengan Tan Sri Kamarul yang sering berulang alik ke Jawa, amat teliti memilih sayur tempe bacem dan tahu....menyatu bagai menikmati karya lukisan Kartika sendiri.

No comments: