Thursday 14 July 2011

PURI KENCANA - sambungan (ii)

SEPERTI juga dirinya dulu, pernah hangus oleh kebakaran nafsu silam. Kini telah dialihnya kehidupan dengan kebersihan penuh. Tarian hanya untuk keselamatan rohani. Bukan untuk pelacongan, dijual bagi memeriahkan laman perniagaan. Puri Kencana tidak akan memberi ruang untuk persembahan wang. Tetapi demi kecintaan seorang ibu selebihnya kerana mengenang remaja silamnya yang manus, dia merelakan juga Nyi Ratna menemui Inau Suvharna berjalan-jalan ke pantai dan ke danau. Mengutip batiu-batu cadas di kaki Gunung Batur ! Seterusnya mengikuti upacara s'lametan.

Mengikut tarikh Masihi, bulan belum lagi mengambang penuh. Tetapi titik-titik bintang telah berjejer di langit. Langi biru nila bersih diperciki warna emas taburan bintang, kelihatan sebagai hamparn permaidani. Dari arah barat kedengaran desah ombak. Memang Puri Kencana menghadap laut. Menjelang malam, puri tidak pun didatangi oleh wajah-wajak asing. Tidak ada jurufoto seperti umumnya kelihatan memenuhi beberapa sanggar atau puri lain yang bersifat perdagnanan, yang membuat persembahan di siang hari. Di depan balai besar, terpampang pura Agung! Gagah dikawal dengan arca penglima di kiri kanan tangga, berpayungkan irama terumbai-umbai. Nyi Ratna Suwarni telah pun ke kamar menyalin pakaian. Kini dia menanti penari itu muncul lagi di halaman pura agung. apakah akan wujud lagi Panji atau Galuh. Sambil menunggu doa s'lametan selesai, dia cuba mengintai bayang Nyi Ratna Suwarni tetapi sia-sia saja. Wajah itu tidak juga tiba . Apabila barongan muncul dengan wajah singa dan bersayap merak, darahnya makin cepat mengembang naik . Muncul pula wajah seorang raja yang bengis dan perkasa, datang pula wanita separuh baya yang direntap dan diikat di pohon kemuning di kanan arca (patung) panglima. Gendang ditabuh sayu mengiringi lagu nyanyian wanita yang diikat kejam. Ini pasti babak sedih. Tetapi di mana Nyi Ratna Suwarbi ?

" Itu Nyi Sukasih, Ratu Puri Kencana". Inau mendengar suara di sebelahnya bagai menerangkan sesuatu untuk pengetahuannya.

" Nyi Sukasih?"

" Ya, ibunya Nyi Ratna Suwarni!"

Sukasih! Sukasih! di manakah dia pernah mengutip nama itu. Fikirannya berputar 180 darjah. Tetapi belum muncul juga bayangan atau punca di mana letak nama yang tercat di otaknya suatu ketia dulu.

" Dia penari tenar di zaman almarhum presiden. Terkenal di Tampak Siring"

Gendang kemudian ditabuh rancak. loangkah Barongan diganti dengan Rangda, gerak-gerak beraru dengan Liak dan wanita yang terikat di pohon tiba-tiba merentap ikatan dan bebas berlari ke sna ke mari dalam tangisan yang makin menghiba. Beberapa desas desus telah mula kedengaran. Aneh , mereka bagai dikejutkan dengan gerak-gerak persembahan. Dia juga merasa tidak enak. Atau lebihnya merasa aneh bercampur takjub apabila watak yang ditunggunya muncul dengan pakaian songket berulam motif Ligor. Dia memerhati lebih teliti. Jelas sulaman dari dari asalnya membaluti tubuh Nyi Ratna Suwarni. Lebih ketara lagi, gerak tarian Pulau Dewata yang dinamis bertukar menjadi gerak Lakhon Nai atau Menohra dengan kecopong bertingkat. semua penoton ternganga. Belum pernah daam upacara s'lametan pertengahan bulan, tarian itu dipersembahkan. Inau sendiri tertanya apabila yang mengiring gerak tari Nyi Ratna Sukasih penuh dengan laungan nama yang amat dikenalinya. Nyi Sukasih menlaungkan lagu Phra Ram. Phra Ram. Gendang ditabuh makin kencang. Semua pemain gamelan bagai turut terpukau dengan gerak baru di depan mereka. Mungkin Nyi Sukasih telah mendapat ilham hingga tercetusnya karya baru.

Tidak tahu, semangat apakah yang meruap hingga dia turut bangun memintas di celah-celah penonton, masuk ke ruang di depan pura Agung. Suasana bingar tiba-tiba terhenti. Semua mata tertumpu ke arah sesusuk tubuh tercegat di depan mereka. Nyi Sukasih bagai diterik meluru ke arah susuk tubuh yang ditunggu begitu lama. Nyi Ratna Siwarni terpukau dan terpegun. Wajah teman yang baru dikenalinya kelihatan merah dan pucat silih berganti.

" Inau suvharna. Inau Suvharna!" Tetapi suaranya tidak menghbur keluar, ditandingi pula oleh teriakan ibunya yang penuh kesayuan...." Phra Ram, Phra Ram ! Kau datang juga setelah hampir 20 tahun... "

Phra Ram?

" Aku Inau Suvharna. Inau Suvharna". Tetapi suarntya juga tersekat di kerongkongan. Wajah Phra Ram muncul tiba-tiba. Phra Ram yang amat mesra di lubuk kasihnya telah dilaungi Nyi Sukasih. Amat lirih amat pedih. Phra Ram. Nyi Sukasih. Phra Ram. Nyi sukasih. Otaknya ligat antara seribu kebingungan. Pesanan lampau ayahnya menggemua,

" ...Adikmu. adikmu ada di Pulau Selatan . Inau, Inau kuncungi dan cari adikmya!" Itulah pesan bertahun silam dan kini kata-kata itu muncul tiba-tiba. Dalam bayangan suara Phra Ram dia kembali disedarkan deengan lantunan wajah Nyi Ratna suwarni. Tiba-tiba muncul wajah Phra Ram di situ. Juga wajahnya ketara antara celah bibir tipis dan eltak bola mata yang muncul di bawah garis menyepet ke hujung. Wajahnya tumpah di situ. Wajah ayahnya mengalir di situ.

Bagai gaya seorang Phra Ram, Inau memapah Nyi Sukasih yang sudah terkulai. Semerbak harum kemboja di kepala penari itu mengingatkan dia dengan sekeping gambar besar di kamar ayahnya jauh di tanah Ligor. Wajah penari dari Pulau Selatan yang menjadi subjek renungan lelaki, ayahnya kemudian tersisih di hari-hari akhirnya kehidupannya. Dunia politik yang telah menghumban sisa hidupnya penuh calar balar hanyut dan tersisih. Nyi Sukasih telah longlai dalam dakapan lelaki dari Ligor . Nyi Ratna Suwarni tercegat kaku, sehinggalah terdengar suara lelaki tua berdiri tepat di depan mereka,

" Kaukah Inau Suwarna, cucuku?"

Ada tarikan kasih pecah di lubuk hati masing-masing. Suara mereka saling bertingkah,

Suwarni, adikku!"

Suwarna , abangku !




Den Pasar, 1985


No comments: