Thursday 12 May 2011

Sisipan - Kutipan dari al Quran, surah Al Ankabut (SKAA)

Kesah Nabi Abrahim a.s. telah merebah dan menghancur 'tuhan berhala' sembahan Fir'aun. Sisa patung berhala di lembah Petra, Jordan.

"Kamu hanya menyembah berhala-berhala selain Allah, dan kamu membuat kepalsuan.Sesungguhnya apa yang kamu sembah selain dari Allah itu, tiada berkuasa untuk memberi rezeki kepadamu.Maka carilah rezeki dari Allah dan sembahlah Dia dan syukurlak kepadaNya. Kamio akan dikembalikan kepadaNya" ( Al Ankabut : 16)

" Dan (ingatlah) Qarun, Fir'aun dan Haman! Sesungguhnya Musa telah datang kepada mereka dengan keterangan-keterangan yan jelas, tetapi mereka menyombongkan diri di muka bumi, dan mereka tiada dapat mengalahkan (Kami) (Al Ankabut: 39)


Gerombolan awan hitam di laluan Laut Mati di bekas negeri Sodom


" Mengapa kamu meniduri lelaki, memotong jalan dan melakukan perbuatan yang buruk dalam pertemuanmu? Jawaban kaumnya hanya mengatakan: Datangkanlah kepada kami siksaan Allah, dan engkau termasuk orang-orang yang benar. Luth berkata: Wahai Tuhanku! Berilah aku pertolongan melawan kaum yang membuat bencana itu " (Al Ankabut: 29-30 )




***




Gombak, 12 Mei 2011




















No comments: