Sunday 15 May 2011

Rumah Sejarah, tetap dilupuskan

Stesyen keretapi Palekbang, tidak berfungsi lagi?

mencari tapak lama (1993)

***


Mengikut akta warisan, budaya benda, termasuk seni bina, peralatan hidup, manuskrip, malah orang hidup yang masih mengamal warisan budaya, perlu dilestarikan. Bangunan yang melebihi usia 50 tahun wajar diselamatkan, dari tercemar, tersisih , dan roboh. Tetapi kecenderungan melupus barang lama semakin disengajakan. Alasannya , bangunan baru mesti canggih sesuai dengan zaman teknologi, bahan besi, batu, melambangkan pembangunan yang mencapai awan, mewah dan selesa.


Saya sudah kerap merasa kehilangah itu. Fakta sejarak memang sengaja dihapuskan, dengan alasan berbagai. Stesyen kereta api milik KTM (sekarang KTMB) juga kehilangan tapak sejarah. Sejak tren, komuter,LRT,dsbnya menjadi model pilihan, bangunan dengan kayu jati , besi keluli rel juga diganti besi keluli dan beton. Aibnya, reka bentuknya pula tidak lagi menampakkan jati diri wilayah di mana ia dibangunkan. Keretapi pertama di dirikan di Taiping menuju ke Larut ( 1885), Taiping - Kemunting (1890), ke Ulu Sepetang (1892). Muncul kemudian KL-Kelang. Jadi usia stesyen kereta api sudah melebihi 100 tahun. di manakah letaknyya akta warisan negara?


Ketika kami, para sarjana kampus dijemput bertemu membicarakan seni budaya dan sejarah Kelantan (1999) , sempat berbual dengan Tuan Guru Menteri Besar Kelantan, yang didengari pegawai Kerajaan Negeri. Saya menyarankan agar stesyen keretapi Palekbang, boleh dijadikan muzium budaya...boleh menjadi tarikan , dan rakit boleh dijadikan sumber keindahan sungai. Cuma jawab pegawai berkenaan..." Stesyen tu milik KTM , kita tidak boleh buat apa-apa".


Saya kerap datang dan singgah di stesyen Palikbang, setiap kali tiba ke Kota Bharu...tapak itu sudah dihuni gerombolan kambing...tak tahulah 10 tahun kini sudah dibangunkan, atau dilupuskan, seperti stesyen Kuala Kangsar yang bersejarah itu?


***


Gombak, 16 Mei 2011




No comments: