Thursday 19 May 2011

Penyair, Sarjana, Wartawan



Urich Kratz (sarjana Russia), Dino S (Wartawan BH, almarhum), AGI (penyair Malaysia), Taufiq Ismail (Penyair Indonesia), @SZI,1993
***

Tokoh tiga profesional ini saling berkaitan. Tugas Penyair berkarya, tugas Sarjana, mengkaji, mengkritik dan tugas wartawan pula melapor, membuat promosi dan terbit di media massa. Sejauh manakah mereka dengan kepakaran masing-masing membuat kerja dengan penuh setia, meneliti dan menganalisis sesuai dengan keahlian mereka?




Mudahkah penyair menghasil karya? Ini catatan spontan Taufiq ketika saya menghulur buku nota saya. Spontan memang, dibuat lansung oleh keterharuan beliau ketika kami diundang membaca puisi di alun-alun (lapangan) kota di pergunungan Gayo (Januari 1986). Bupati Jamaluddin memberi cuti kepada staf negari, membawa murid-murid dan guru untuk melihat penyair Nusantara membaca puisi.
Tentu saja nota ini belum menjadi puisi. Puisi terjadi hasil daripada ketekunan mengulang daya fikir, menyesuaikan suasana dan memendam emosi jiwa. Sehingga kini, catatan ini hanya ada dalam buku nota saya. Taufiq mungkin juga tidak mengingati tulisan beliau ini. Kecuali kalau beliau kembali membalik halaman buku puisi Bunga-Bunga Bulan yang ku kira sudah ada terhimpun dalam Rumah Puisi beliau di Air Angek, Padang Panjang. Terkabar berita mereka akan merasmikan Rumah Puisi Taufiq Ismail pada 4 Jun 2011. Kita jumpa beliau di sana. InsyaAllah.
***
SZI, 20 Mei 2011:00.57

No comments: