Monday 23 May 2011

Harga pemuda perkasa kami

Balak bakau minyak sedia untuk dipikul oleh lelaki perkasa


KUALA SEPETANG, menjanjikan dua kehidupan yang saling membantu kehidupan penghuni kampungnya. Pohon bakau ditanam dan dikendalikan oleh Jabatan Perhutunan Negeri Darul Redhuan. Pohon bakau minyak matang berusia 30 tahun ditebang dan dibawa untuk lanjutan kerja di persisiran anak sungai yang menjulur ke kuala, untuk proses menjadi kayu arang. Ia dibawa dengan sampan motor, dan dilonggokkan di pinggir anak sungai kecil untuk di proses 'memasak kayu arang' dalam tanur.



Demi kehidupan, masih tersenyum menemani tugas harian



Untuk kelangsungan hidup keluarga, inilah kerja pilihan kelaki kampung Kuala Sepetang. Batang seberat hampir 40 kg dengan tangkas dipikul dan dilempar ke pingiran anak sungai

Kutemui anak lelakiku yang hilang, tersenyum : Jamil bin Zainon

Upah kerja mengangkut memikul kayu sekali jalan @RM 70 x 3 : RM 240.00.


Jamil sudah mengangkut kayu bakau sejak 15 tahun lalu demi menampung 3 orang anak. Berapa upahya ? Jamil tersenyum, kutahu inilah keinsafan hidup. Satu jalan mengangkat dan memunggah dengan kudrat berat dibayar hanya RM 70. Inilah belanja harian untuk anak-anak dan bersama menjaga isterinya Maznah binti Chik Din.Tanpa keluhan jawabnya, " Ini yang saya mampu lakukan menerus kerja ayah. Tapi untuk anak-anak akan saya lunas tanggung jawab mereka harus ke sekolah. " tegas pemuda perkasa ini.


***


Adakah wakil persatutan buruh mengkaji upah pengangkut kayu bakau ini. Kerja tanpa insuran, tanpa kemudahan perubatan dan gaji harian, kalau demam sakit tidak bekerja gaji tidak ada? Dan upah sebanyak @RM 70 sekali jalan itu berbaloikah dengan daya tenaga tubuh mereka. YB Menteri Besar, Menteri Buruh pernahkah singgah ke sini???

***


Gombak, 23 Mei 2011.






No comments: