Sunday 1 May 2011

Detik Awal Ziarah ( NB intro, Sayap Kasih Al-Quds)


0.1



AMMAN masih aman, ketika kami meninggalkan ibu kota Jordan pada 9 Mac 2011. Pengurus rombongan kami, berwajah sayu, pesannya, " Selamat jalan ya kawan, saya belum ditakdirkan untuk ke Tanah Suci sana" . Saya masih tidak percaya kenapa beliau yang bersungguh mengatur perjalanan ini, tetapi sehingga kami tiba di Jordan, namanya tidak ada dalam senarai pengesahan visa untuk ke Baitul Maqdis. Pembimbing perjalanan dari Baitul Maqdis sejak subuh sudah berada di lapangan terbangan Queen Alia. Agak sukar untuk menjelaskannya, cuma kedengaran suaranya, " Nama anda mungkin tercicir dari senarai, kiriman fax dari Pulay Salatan sana. Saya cuba mengatur perjalanan, hanya Allah swt menentu rahsia ziarah kawan-kawan semua ". Hisham Kamel Shwaiki mengambil tugas Murtaza yang hanya menghantar sampai batas terminal Jordan. Memasukan beg kami di ruang Public Relations and Tourism. Kami tidak perlu turun dari bas. Nampaknya perjalanan masih aman. Tambah Hisham, " Kawan adalah umat Muslim, semua orang muslim adalah sahabat Palestin. Dan kami ke Jordan juga memang bebas keluar masuk asal ada memegang kartu Palestin." Saya masih belum jelas duduk perkara hubungan Jordan-Zionis Israel - Palestina. Yang kita tahu, Palestina sudah menjadi wilayah jajahan musuh Allah. Perjalanan dari Amman untuk masuk ke perbatasan setelah merentasi sungai Jordan untuk merentas King Hussein - Allenby Bridge yang berjarak 50 KM dari kota Amman, mamang damai . Tetapi tingkah petugas terminal Zionis sungguh melelahkan. Beg kami diheret turun, dan kami harus sabar menunggu giliran di batas ruang skrin . Semua beg kecil yang bergantungan harus dibuka isi kandungannya. Wang kecilku bertaburan, gelang logamku berkelining di bawah sinar skrin komputer. Mata sinis menjeling, dan pasport setelah ditampal stiker di belakang dilempar ke sisi. Harus patuh dan sabar, cuba tersenyum tiada sambutan senyuman kagetku. Hisham sudah melompat ke jalur laluan rakyat Palestin. Kami terpinga menunggu giliran di celah garis pelancongan peziarah tua...

Jambatan King Hussein- Allenby Bridge


0.2


Jambatan inilah memisahkan negara Jordan dengan Zionis dan Palestin. Sungai Jordan menjadi saksi seribu peristiwa perang dan damai, huru hara atau perlakuan rezim Zinois, setelah peristiwa NAKBA 5 Mei 1948. Jambatan ini juga pernah dihancurkan oleh gerakan terroris Yahudi, Levi . Di sini juga jambatan sejarah untuk laluan para Haji dan pejalan Umrah dari Palestin untuk ke Tanah suci Mekkah. Setelah Jordan meninggalkan Palestin tetapi penduduk Muslim masih bebas merentasi jambatan walau terminal perbatasan pihak musuk masih oenuh dengan dendam dan curiga. Kini kami juga disorot dengan kecurigaan . Setelah melompat dari bas di batasan terminal , Hisham memasuki laluan penduduk Palestin dan segera menuju ke bas ruang tunggu di luar terminal. Kami tidak tahu di mana dia menunggu., cuma pesannya " Allahuakbar, nanti bila selesai, check inn jumpa dalam bas di awal perjalanan? " Ha? Dalam bas kemudian baru beliau menjelaskan, " ini rahsia dalaman dan perniaagan, kami harus mengikuti peraturan tidak mudah menerima kunjungan peziarah Muslim dalam ruang pelancongan, dan saya harus menyesuaikan diri dengan syarat mereka demi, umat se Muslim, anda telah tiba, selamat datang ke Bumi Berkah Allah! "


0.3

Selamat datang, selamat tiba! Tidak ada sesiapa memberi ucapan begitu di terminal rezim Zionis. Saya tidak tahu di mana pula Hisham sudah melompat dalam bas dengan gembira, " wellcome, to baraqah land. Amin"

Kami serentak mengaminkan ucapan pembimbing perjalanan ke tujuan Baitul Maqdis. Kami sudahpun melalui pinggiran sungai dan sayup di lembah kelihatan wajah Laut Mati - al Bahrul Mayed. Tetapi jalur perjalanan ini tidak singgah ke situ, sehingga waktu pulang perjalanan nanti. Tetapi hatiku entah kenapa berat untuk singgah ke tapak sisa negeri Sodom yang dilaknati Allah swt. Hisham menambah komentar lagi,
" Tahniah rombongan anda hanya satu jam saja melalui pemeriksaaan di terminal Zionis. Ada setengah rombongan sampai tiga jam, ada ditolak saja dibiar bermalam di terminal...anda orang terpilih, Allah mengizinkan perjalanan kawan semua " . Saya masih terpinga dengan komentar begitu, masih tertanya dan baru belajar dengan sistem sosio budaya yang lebih menjurus ke sistem politik penjajahan era moden tanpa nilai humanistik. Setengh perlahan Hisham bersuara lagi, " memang kita dianggap terroris, tapi kerana hidayah, jadi kita kuat dan berani kerana Allalh, ayuh, salawat Nabi, ayuh zikir...terus dalam perjalanan ini"


Lembah Ariha-Jericho, laluan tapak Musa a.s


0.4

" Wellcome to the city of the moon

the God ia a moon


Musa and Isa are hear


now you are the flowers


all Muslims smile with the wind


the wind of blue sky "




Saya hati-hati mengutip tutur Hisham. Saya kurang pasti apakah kawan-kawan serombongan turut asyik dengan percakapan itu. Kerana ada yang terpinga, " betulkah Tuhan itu Bulan". Saya terkilan tidak tahu bagaimana menjelaskan larik berlambang Hishamu. Cuma diri sudah mula bermonolog antara : saya dan aku" : ketika Allah membawa pertarungan Talut dan Jalut. Talut yang bijaksana dengan ilmu pengetahuan dan terpilih menjadi raja di Ariha sebelum tiba Nabi Daud a.s! dan siapa pula Hisham. Cucu cicit Talut ?



" Talut? yes i'm the great Talut king of Jericho

the great grandson of Talut

but not Jahut , not Lut !

yes , read al Baqarah !"




'Itu juga sajak ke, dengus kawan sebelah tempat duduk!



Wellcome to Jericho- Ariha sebelum kita masuk ke al Qud, al-Khan, al Ahma. kota Nabi Musa, Isa juga bersolat 44 hari di sini.


Jalan masih terus berlakr bukit pasir, gunung batu merah. Di celah bukit pasir berbondong segerombolan biri-biri dan si gembala . Angin mendesing, awan berarak cantik dilapisi biru langit cerah. Sebelum tiba di Makam Nabi Musa, kami singgah di gerai buahan kota bulan kota palma, angur, delima, limau pisang , tamar. Hajah Foziah membeli dua biji delima sebesar buah limau bali, Masyaallah. Manis segar. Ya Ilahi semoga perjalanan ke Baitul Madis kami diberi kesegaran dan kesabaran Iman.

***
Kota Baitul Maqdis,Rabiatulakhir 1432/Mac 2011






No comments: