Wednesday 3 June 2009

TAHNIAH MELESTARIKAN WARISAN

Siku keluang menyangga tiang, berukir sulur kacang,
dan putik tunjung, menghiasi Royale Chulan
Bumbung pemeleh Trengganu, anjung komplek Kraftangan
AKHIRNYA muncul juga reka bentuk bangunan mewah di bandar raya dengan menampilkan ciri rumah pemeleh Trengganu. Kalau anda masuk ke arah Kompleks Kraftangan di Jalan Conley (entah bilalah nama jalan ni nak di ganti) Bukit Bintang memang berjejer, bangunan dengan sentuhan warisan Melayu. Bermula dengan bangunan kraf yang baru di bahagian belakang, kini muncul pula Royale Chulan ( Raja Chulan pengarang Misa Melayu agaknya). Saya belum berpeluang menjengah ke dalam hotel 6 -7 bintang ini (nak tunggu undangan ITNM kot )sekadar melewati di depannya untuk ke bangunan sisi ke Jabatan Warisan Negara (sebahagian dari komplek Chulan juga).
Untuk anda pelajar seni bina, jenguk-jenguklah kerja YM Dato' Raja Kamarul Bahrin* yang banyak menggarap warisan seni bina dan ukiran Trengganu. Saya belum sempat mencari data siapakah pakarunding bangunan ini (mungkin juga Kumpulan Bahri, milik engku Kamarul )

Saya melenggang lapang dada, mengenangkan warisan Melayu masih bertahta dinubari bangsa!
(Teringat puteri beliau merekacipta busana pengantinya gabungan Melayu- Bali, bukankah Tengku Ampuan Mariam pernah belayar hingga ke Jawa-Bali hanya untuk membuat kajian bandingan gerak tari, cara menggamel dan busana joget gemelan pada tahun 1940an dulu?)

2 comments:

D'Rimba said...

Warisan bangsa yang menjalar akarnya ke kota impian.

SITI ZAINON ISMAIL said...

kita perlukan korporat berwang juga pemikir budaya bangsanya. tanah air ini memang harus dijaga anak muda, ya di rimba, ini amanah bonda yang terlalu letih memikirkan hal-hal seni budaya warisan yang dianggap remeh dan kuno. maaf ya terlalu meleret dengan isu yang sama...