Friday 26 June 2009

SENI RUPA MELAYU - KESENIAN RAKYAT

Bahulu Melayu: acuan 1) yang diperdagangkan ikut laut, singgah
di pelabuhan Melaka dan tertebar ke seluruh pelusuk
Nusantara dengan motif hias rerama, bunga pecah lapan,
pending. acuan 2) bahulu Kemboja kadang disebut juga
kuih bumbai (bombay) , para sahabat sila beri
pandangan ya..
Ada dua jalur utama kedatangan bahan logam dari utara mengalir ke Tanah Semenanjung. Satu dari arah laluan kapal ikut lautan Hindi dan lautan Cina. Jadi bagi memastikan asal usul kuih bahulu tidak perlu dipertikaikan. Dengan bahan logam yang agam ini, sudah dibawa sejak awal oleh pedagang dari pelabuhan Gujerat. Kapal Turki yang membawa pedagang India turut berlabuh di Pasei, Pidei yang memang terkenal dengan kuih bahulu. Nama bahulu Kemboja sudah jelas datang ikut jalur darat dan laut dari keluarga Melayu Champa , tiba di Siam dan masuk ke pantai pantai Tanah Melayu...maka sekarang kita dapat mengesan nama kuih yang paling terkenal: 1) bahulu Bomby 2) bahulu Kemboja....anda boleh fikir hal ini...untuk kita bincang lebih terperinci. Di kalangan nyonya Melaka juga terdapat kuih yang sam tapi acuannya lebih tipis dan terkenal dengan motid ikan, udan, ketam .Tapi saya suka bahulu Nenekku
Dari sudut sejarah wilayah Dongson telah membawa pengetahuan penggunaan bahan logam: gangsa, loyang, timah, besi. Emas jgua dijumpai di perdalaman kepulauan Melayu, di Palembang, di Silungkan juga di Teluk Semawe dan Birun , Aceh. Emas juga ditemui di Pahang, Kelantan. Bahan ini makin diperkokohkan sebagai emas campuran besi menjadi tembaga. Inilah acuan kueh bahulu terkenal di seluruh wilayah budaya Melayu dengan munculnya kuih bahuku Kemboja, bahulu Bumbai (Bombay) bahulu Mengkasar, Bugis , Aceh, Pelembang, Brunei dsb. Adunannya amat sederhana telor, gula dan tepung merupakan kuih yang sesuai menjadi juadah di kalangan rakyat biasa. Kerana di istana bahulunya disebut bahulu raja, seakan bahulu bumbai yang bersirat gula dan bertabur halua kundur.

Lebih awal daripada sejarah Dongsong di atas, penghasil seni rakyat paling asas ialah bahan tumbuhah alam semula jadi. Tanpa pewarna anyaman begini sesuai sebagai peralatan kehidupan seharian. Contoh bakul 1) bakul tempat menyimpan peralatan dan bahan sirih, gambir, kapur dsb, asal Aceh, dikutip di pasar besar Banda Aceh, 1995 (sebelum tsunami). 2) Bakul nasi Patani , dikutip di pasar Kelantan, 1997. 3) Leka bekas periuk, asal Perlis dikutip di Melaka, 2000 , 4) Bakul padi asal Kelantan

Anyaman juga merupakan khazanah semua wilayah Melayu Nusantara. Anyaman dari kiri ke kanan dan ke atas: 1) tudung saji bertingkat untuk kegunaan kalangan bangsawan, atau untuk upaca adat, dikutip di pasar besar Kota Bharu, 1978. 2) Leka Perlis, 3) tudung kuih Bali, hias tekat manik, hadiah daripada pelukis Made Wiante, Bali, 2001 4) saji berwarna Bajau dikutip di Pasar Tamu, Kota Belut, 1989.

Masih belum banyak kajian ilmiah tentang falsafah reka bentuk seni anyam....tetapi dari segi teknolgi dan proses telahpun dipelajari di IKN....(sila rujuk buku Syed Ahmad Jamal, Rupa dan Jiwa, 1995, Siti Zainon Ismail , Reka bentuk Kraftangan Melayu Tradisi, 1988, dan terbitan buku mewah oleh penerbit Didier Miller.






2 comments:

D'Rimba said...

Semuanya anakanda suka sangat semulajadi dan mesra alam......

SITI ZAINON ISMAIL said...

boleh mula kumpul dengan serius sebelum bahan-bahan ini pupus (dipupuskan) atau pandai seninya akan meninggalkan kita....kalau tidak terendak, kuku kambing, buyung dan labu harus dirujuk pula ke galeri Oxford,Cornell, dsb kerajaan kita merayu pula untuk dibawa pulang ke tanah air.