Sunday 14 June 2009

Ayahanda Az-Zuhra 60 tahun di rantau

Ayahanda Az-Zuhra teringatkan teman seangkatanya
Hussin Enas dan Naz Achnaz. Dua orang ini tersangkut di Singapura
tidak jadi berangkat bersama pada awal tahun 1950an

* * *

HANYA kerana Politik sejumlah pelajar yang dihantar belajar ke China dan Russia akhirnya terkandas, bila Soekarno tersingkir dalam peristiwa GESTAPU, 1963-1966. Ketika dingin musim semi baru bermula pada awal bulan Mac 2003, tapi serpihan salji masih melayang..suhu sudah berada di bawah paras -9 darjah celsius.... kubisikkan suara kecil kepada seorang lelaki yang kuanggap sebaya Allahyarham abah....

- " Apakah bapak tidak rindu untuk pulang ke tanah air "
- " Itulah juga soalan Soekarno ketika kami berjumpa untuk pulang sejenak ke tanah air - ya sekarang dalam usia begini, siapakah yang sanggup membiayai kehidupanku di tanah air sana, oh ibunda ratu..."

Itulah suara sendu ayahanda Az-Zuhra, saking rindu kepada ibunda Siti Zahara, ayahanda ini seorang sahabat ayah dan guruku Naz Achnaz , menggunakan nama samarannya Az-Zuhra, dihantar belajar untuk kursus filem....

" Ya masa lalu sudah selesai anakku, sampaikan salam rindu dan kasih sayang abadi ke Gunung Senggalang, tiupi salung dari Lembah Ngarai....di situ rohku selalu mengawang.., pesanku politik memang selalu mengharu birukan, kami di hantar belajar tapi dituduh biang keladi...pemimpin yang digugurkan ...ya hati-hatilah dengan api politik anakku " .

Air mataku gugur, kerana banyaknya ilmuan seni hanyut menjadi manusia tersingkir dari ilmu yang dipelajari nun jauh di rantau. Doa ku kepada Az-Zuhra... ya ketabahan menjadikan kita menjadikan kita lebih beriman. Amin.

14 Jun 2009
12.47 pagi

No comments: