Thursday 4 June 2009

Lukisan ni dah ke Sokagakai

Bersama kurator dan Joanne pengurus galeri Sokagakai
ASAL nya lukis ni sudah di pilih seseorang (harga belum bincang). Dua tahun beku di studio Rawang. Tak mengapa Cik Melor atur lagi, ada yang nak simpan. Kini Flora Purnama (akrilik, 94 x 104 sm, 1997.8), dah bertukar tangan. Kini disimpan pamer di ruang galeri tingkat 5. Pelajar UiTM dan UPSI yang janji nak tengok lukisan tahun 1960an- 1990an boleh lihat dulu senarai koleksi/kolektor dalam katelog Zikir Pelangi. Tak tahulah kalau perpustakaan kampus anda masih simpan buku tersebut.
Terimakah Julia di kampus St Petersburg terjemahan puisi dan komentar lukisan sudah diterima dengan poskad Istana Musim Panas! Bagaimana dengan kajian tesismu ? Saya dan Prof Noriah menunggu ketibaanmu dengan Marina? Bila mendaftar Ph D di sini?

2 comments:

D'Rimba said...

Cemburunya kepada mereka yang pandai melukis sebab anakanda tidak berseni tangannya.

SITI ZAINON ISMAIL said...

semua manusia diberi getar rasa, di situ bermula gerak dalaman ditambah dengan minta, usaha...menulis ini juga melukis tau. ini disebut, ketika Nadim ditugaskan ke Keling (Negeri Kalingga) dia disuruh sultan Mahmud Syah untuk membeli kain, 44 jenis, 44 bunga 44 ragamnya...semua orang keling tidak dapat menulis bunga kain ini. Maka Hang Nadimpun mula menulis ragam bunga, maka tercenganglah penulis keling itu semua. Dalam konteks zaman Klasik Melayu, menulis juga bererti melukis ( lihat Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu). Terus cuba menulis dengan warna pula.