Monday 8 June 2009

CIRI KOTA METRO


SEJAK Negeri Bersekutu ditubuhkan 1840an, terutama terikat dengan Perjanjian Pangkor maka Kuala Lumpur sebagai ibu Negeri Selangor menjadi tempat tumpuan orng-orang yang datang dari Perak, Pahang, Negeri Sembilan. Kuala Lumpur dan Selangor mula dibauri aneka budaya yang diwakili oleh penduduk pendatang dari luar Negeri Selangor. Hinggalah sekarang, sukar untuk menentukan siri budaya Selangor. Kalau Johor terkenal dengan zapin dan gambusnya, Melaka dengan ikan tenggiri atau parang asam pedasnya, dondang sayang, Kelantan-Trengganu dengan budu, nasi dagangnya, gimana dengan Kuala Lumpur-Selangor? Kini Kuala Lumpur terus dijalari aneka budaya, termasuk makanan , seni bina dan seni hiasanya. Nah lihat kedai makan yang baru muncul di Jalan Tunku Abdul Rahman, Restoran 24 jam (orang KL tak tahu tidur ke?) lihat menunya:


tercatat masakan ala carte , mee, nasi campur, ikan bakar, western, nasi kandar, masakan Jawa...ha jelas si empunyai restoran ini lebih memikirkan tamu pendatang yang mahu bergaya selera barat (western food), orang jawa, mamak Penang...hingga lupa memasukkan menu Masakan Melayu? dan inilah senarai nama masakan itu:


mee jawa, mee bandung, mee siam, mee hailam, mee hokian, ais bandung, rojak mamak, termasuk aneka steaks (beefsteak , eh ada telur bifstik juga?)....mana pindang, mana singgang Selangor, pecal Sungai Besar....hai Datin-datin YB Selangor, bilalah nak adakan pesta makanan Selangor? Dan senarai menu negeri di hotel mewah kerajaan negeri kita bilalah nak berubah?


*saya nak cari (masak) ikan sepat berlada cili hijau gaya Jawa Tanjung Karang


1 comment:

D'Rimba said...

Sudahlah kain rentang campur aduk bahasa..........Geraammmmmmmmmmmmmm