Sunday 14 June 2009

ADAB BERBAJU MELAYU

Kepala kain harus dipakai di bahagian belakang tubuh, simbol fungsi untuk melindungi potongan punggung si pemakaian, menjadikan lelaki Melayu itu, tahu malu diri...Sebaiknya dengan motif pucuk rebung..
DI SELANGOR bagai telah disepakati antara adat dan adabnya. Penghulu memakai baju Melayu warna biru. Orang Besar Daerah (9 daerah dengan 9 OBD) warna ungu. Tengku Laksama warna merah jingga. Warisan lambang ini telah sebut dan diguna pakai dalam zaman Kerajaan Melayu Melaka....' sesungguh putih dan kuning itu pakaian raja dan anak raja, biru itu bolehlah dipakai ketua penghulu dan orang-orang besar....Laksamna itu merah menampak segak jua ia..." (dari huraian Sejarah Melayu dan mitos Wayang kulit)

2 comments:

D'Rimba said...

Jarang boleh pakai baju Melayu sekarang ini tapi anakanda ada juga koleksi baju Melayunya aneka warna.........

SITI ZAINON ISMAIL said...

ya begitulah nilai budaya tinggi. kadang kita lupa warisan busana baju Melayu adalh lambang tamadun bangsa.di pakai sesuai dalam acar adat istiadat: nikah kahwin, pengantin termasuk keluarga terdekat dan kerabat - sahabat yang dijemput...inilah yang kerap diremehkan. Pakai baju Melayu tapi tidak bersamping atau bersongkok. Baju Melayu CEKAK MUSANG harus berkancing 5. dua butir di cekak dan 3 butir di bahagian bawah leher. leher cekak cina dan hindi cuma 3 butir kancing, dan cekaknya terbuka...menampakkan pula batang leher...sedang cekak musang baju Melayu, cekaknya tertutup, kelihatan sopan. alasan tidak dapat dicekak, maka keraplah ternganga...heeeh hodohlah jadinya....