Friday 23 January 2009

SUNGAI SINGA+PURA

Kocak air sungai Singa + Pura (Melor 1/1/2009)
1.
INGAT peristiwa mahkota raja harus dijatuhkan di air Teluk Belanga? Selepas itu angin dan taufan pun teduh. Hutan belukarpun dipugar, di gali parit di bina gerbang dan kota. Bertahta lah raja pertama yang baru tiba dari Bentan....beraja dari asal titih Sugnai Melayu di Bukit Seguntang.
Seseorang terbahak kerana sahabatnya ini, masih mengulang 'dongeng Melayu itu' - demikian usik seseorang itu. Dia sudah bersedia dengan menggenggam jemari membentuk penumbuk, untuk melontarkan kemarahan kepada wajah selamba si pemberi canda itu.. .... (Jeda...) Kini dia berdiri dalam kemilau cahaya kota Singa menjelang tahun baru 2009. Perahu persiaran, kilau bunga api membentuk aneka panca warna dan rasa.....
Catatan :
1) Dalam buku sejarah di pulau aneh ini, tercatat Singa - pura di buka oleh Raffles.
2) Istana Sultan Husin sudah dijadikan pusat Kebudayaan Melayu.
3) Menyusuri jalan Bugis kemudian berwuduk di Masjid Kampung Gelam.
4) Ingin mendaki bukit tempat makam-makam raja Melayu - jalan ke sana sudah hilang
berganti bangunan si peneraka penjajah
5) Ke Muzium , berkumpullah segala khazanah seni Melayu termasuk karya lukisan seniman
Malaysia...sudah diboyong ke situ.
6) Rakyat kota Singa berbondong-bondong berbelanja ke pasar tani di Johor, harga segala
ulam sudah melambung tinggi diboyong pulang ke pulau. Orang Melayu Johor kempunan
dengan harga peniaga gila
7) Negara baru Iskandar, milik siapa ?

Dung-dung-ce, dung-dung ce.....ular naga berbelet-belet gembira, kepala singa mengangguk melompat, mercun pun berdentum tapi cuma di hujung tambak Johor. Di Kota Singa berkialuan cahaya tanpa kebisingan tandak singa , dung-dung-ce....

(24 Januari 2009:13:10).
11.
Ya dung-dung ce, dung-dung ce....dia terpaku di depan tv pagi di hari pertama tahun baru lembu.Semua pengacara lelaki perempuan memakai warna merah, Si Emi dengan cheong sam merah berbunga putuh, terbelah di kiri kanan. Tapi wanita ini kelihatan sopan juga kerana memadannya dengan celana hitam. Maka paha dan kakinya terlindungi. Si pengacara lelaki yang becok riuh itu memakai sam po merah. Mujur saja wajahnya ala ke Indian, maka tidak wujudlah wajah dari tanah besar sana itu. Merekapun riuh rendah juga dengan dung-dung ce, sama-sama terkekeh melihat tarian singa. Tiba-tiba terdesis suara entah dari mana ,tapi dia tahu, ketika mereka menonton tarian singa barong Bali, semua gerak tari yang memang berasal dari seberang pulau jauh, sudah digubah menjadi garia dan gerak-gerak pulau dewata. Citra kecinaan sudah dilupuskan terutama dengan watak singanya menjadi barong atau barongan kalau kita menjengah ke Ponorogo.
Dung-dung ce....dung-dung ce makin meriuh dengan dentuman mercun bagi menakutkan segala hantu-hantu yang mengganggu di hari tahun baru.
Tapi itu hanya di wilayah kerajaan Melayu inilah mereka bebas bertandak, menari meloncat, malah atas kesedaranan kesatuan bangsa, anak-anak Melayu pun sudah mula bertandak dan menyarung topeng singa...wah inilah negeri kami yang kaya nilai demokrasinya. Lebih mengejutkan dengan berani pula mereka meminta Raja Kami bersalaman dan sang singa itu!Tapi mengapa muzik dung-dung ce dan letupan mercun tidak pun bertandak-tandak atau dengan lebih jelas, atas kemakmuran telinga yang telah pasti membingit telinga, maka dung-cung ce dilarang di pulau puaka Singa +Pura kecuali arca singa dengan wajah tersenyum sumbing berdri setia di tepi sungai sana. Dung-dung ce, telinga tuanya semakin nipis dan tidak mampu diasak dengan muzik keras dengan rentak gendang yang dipukul garang. Ya selama cuti panjang ini dia benar-benar tidak keluar rumah, tidak berbelanja ke pasar atau ke mall mana tahu dia akan disentak dengan keriuhan dung-dung ce yang membingit kota raya yang semakin galau di mata! Dung-dung ce dung -dung ce, dia tersentak dan hampir lemas, siapa pula yang mengeraskan suara tv di depannya?
Gombak
26 Januari 2009

No comments: