Sunday 19 October 2008

MAJLIS PERTUNANGAN

MENJELANG malam , seorang sahabat lama menghantar pesan (SMS),
- " untuk majlis pertunangan, pihak wanita perlu buat sirih junjung ke- " Soalan polos dan jujur, datang daripada seorang ibu. Pihak anak yang akan bertunang terlintas tidak tentang persiapan majlis adat itu. Soalan itu membuatkan ku tertanya juga, adakah sirih dan pohon pinang ditanam depan dan perkarangan taman rumah . Nak cari sirih di pasar tani atau pasar mewah - atau kalau tidak bersedia tidak mungkinkah terbeli daun sirih plastik di kedai barang-barang alat pengantin, buatan Hongkong! Mujur juga adalah usaha masyarakat India, berkebun sirih dan dapat di beli di pinggir jalan selaluhnya tidak jauh dari kuil Hindu. Rupanya daun sirih ini seakan menjadi pengikat persahabatan masyarakat Malaysia sehinga ada sirih Melayu, Siri China dan sirih Keling (ooop maaflah Pak Vellu), ini nama yang diakui dalam dunia sirih. Daunan sirih inilah yang dijadikan lambang lengkap dengan pinang, kapur, gambir, bunga cengkeh dan tembakau.
Sirihpun disusun di dalam puan = tepak sirih yang akan disuguh hidang sebagai kepala ruang menyambut tamu. Atau sirih puan juga dibawa oleh pihak lelaki sebagai kepala adab dan sirih junjung diarak waktu datang ke rumah pengantin perempuan. Siri junjung juga menyambut dan disusun mengapit kepala dulang hantaran. Inilah perlambangan adab dan budi yang sudah menjadi adat tradisi. Tanpa sirih bagai tidak lengkap sebuah adat untuk dikenang anak cucu masa depan. Salahkah tanpa daunan sirih. Tentu saja tidak (kalau menikah di Arab Saudi harus import sirih dari Seri Langka le). Tapi kalau masih berada di dunia Melayu, sirih menjadi pemanis wajah, sirih lat-lat menjadi lambang menyambut pengantin lelaki. Siri dalam puan juga dibawa ke pintu bilik peraduan. Mak andam akan menunggu hingga subuh, untuk memastikan apakah puan ditelangkup atau dibiar cantik sebagai lambang kesucian gadis di malam pertama. Ha, terkejut? Inilah warisan yang mengajak kita untuk berfikir sejauhkah adat, adab dan keindahan - kesucian mengukuhkan makna sebuah perkahwinan.
Selamat bertunang Cik Munirah Misran, puteri Dr Rosnah Baharudin di Bangi pada 1 November 2008. Sayang sekali saya masih di ruang pameran untuk acara Sidang Seni Angin si Pauh Janggi