Tuesday 14 October 2008

PAMERAN ANGIN SI PAUH JANGGI




CATATAN kajian oleh Dr Zulkifli Mohammad: Belan-belan berjalaan, terijik angin kerajaan Utopia...



Bertuahlah kanak-kanak bernama Siti Zainon Ismail segar membesar di Kota Bharu seusia 7 tahun, sewaktu Malaya baru masuk merdeka pada tahun 1957, di sebuah kota yang sering digelar " cradle of Malay culture/ negeri Cik Siti/negeri Cerang Terayung - Tanah Serendah Sekebun Bunga...." Semasa sekolah rendahnya did Kota Bharu, Siti menyaksikan berbagai bentuk permainan rakyat Kelantan ...Puja Umur di Hari Keputraan Sultan dimana jiwa dan rasa cerita seri rama, siti dewi, dewa muda... Pertemuan pertamanya dengan Khatijah Awang di pantai timur di tahun 1970an telah menjalinkan hubungan penuh erti... melihat dengan kacamata adigurunya Pak Nik Man - bomoh diraja, pak Ayub Ismail - pamain rebab, uztas Abdullah Nakula....itulah dunia yang mempengaruhi dunia penulisan (puisi, cerpen) /kajian tekstil dan senitari klasik. Dan pameran Angin Si pauh Janggi adalah kenangan kepada Allahyarhamah Khatijah Awang dengan Siri Imbasan Sang Primadona berurutan dengan Siri Warkah Jawi.


Malam Emas Bukit Seguntang ( 2008, Akrilik, 108 x 98 cm) adalah dunia angin itulah para dalang menyimbolkan para makhluknya- si kunang-kunang, sang kelkatu, para nyamuk dan pepatung makhluk yang bersayap memberikan cahaya kecil kepada si pemuja bulan dan bintang. Kadang menyinarkan si Gunung Seguntang menjadi segumpal cahaya keemasan menjadi penyluh hati sang pendeta yang sedang mengembara....


Kajian dari Rahimidin Zahari: Apabila saya mengambil petikan latar dari panggung dan kelir, tentunya akan adanya pertanyaan, apakah kaitannya dengan Siti Zainon, sang penyair dan pelukis dengan Makyung dan Wayang Kulit? Kaitan dan pertindihannya amat banyak. Pameran itu sendiri adalah merujuk kepada dua genre. Kembara masa kecil Siti Zainon dari Kampung Paya menaiki keretapi, dan singgah me gaji Quran bersimpuh di depan rehal Tuan Guru Haji Mohamed, ayahanda almarhum Ustaz Abdullah Nakula antara Dusun Muda dan Makam Langgar...' Hikayat Beringin Tenggarung', ' Zikir Beringin' adalah transformasi pohon beringin dalam tradisi wayang kulit ke dalam catan...Dalam ' Hikayat Beringin Tenggarung' saya berdepan dengan hutan beringin biru lembut yang berlapis-lapis dengan lapan garis yang memisahkan antara satu sama lain... bercerita mengenai kehidupan masa lampau dan masa depan. Sebuah dunia impian yang dibina sang seniman, apakah akan kekal sebuah kelastarian kehidupan dan keindahan alam ciptaan Tuhan? Siti Zainon memberi pertanyaan.


(Sumber Katalog pameran Angin Si Pauh Janggi- Kenangan Makyung Khatijah Awang, terbitan RA Fine Arts Gallery, 2008)

2 comments:

guru besar haneem kaydeen said...

haii..bilalah dapat collect werk kak siti ni.. boleh bayar instalmen kah? :)

SITI ZAINON ISMAIL said...

Hei, boleh pinjam pamer di rumah masing-masing - studio le. Bayar bulanan dengan kanvas yang b e s a r le? hahaha