Wednesday 22 October 2008

DUA SAHABAT LAMA

RUMAH TERBUKA Balai Seni Lukis Negara 9 Oktober 2008 menemukam kami dengan kawan-kawan seniman lama angkatan 1970an. Tapi seperti biasa wajah itu juga yang ketara gembira saliing bertukar cerita. Untuk kami pelukis wanita nampak Norma Nodin yang selalu kecuh, dengan ketawanya yang berderai, bercerita kerja sehariannya bercampur aduk antara seni rupa dan teater. Paling baru ceritanya kini beliau mula mendampingi kelompak remaja - baru selesai mengadakan bengkel teater kanak-kanak nun jauh di utara , katanya " kau tahu aku bermain lumpur di sawah padi ha tertanyalah mereka, kenapa ada seniman gila dari kota sanggup meredah desa....bermain dalam cahaya matahari baru muncul, santak ke senja....heheh jangan lupa kami lakukan cara kampung....makan minum cara kampunglah.."

Di kalangan lulusan UiTM tahun 1970an hanya Norma terlibat dengan teater. Syarifah Fatimah meneruskan kerjaya pelukis sepenuh masa, WAirah Marzuki menjadi birokrasi seni (mantan pemangku pengarah BSLN). Dr Ruzaika Basree menyelesaikan Ph D di Universiti Malaya lalu meninggalkan arena arca jendelanya dan mula dengan kajian falsafah dan keindahan Islam. Ainon Tamyes, pernah di KKBS, kini hilang tidak tahu kemana, Fatimah Chik beruntung juga kerana kaya batiknya mendapat sorotan daripada Piyadasa dan sekarang amat memberi ilmu di MIA.....Di hari terbuka di BSLN muncul juga sahabat pelukis wanita lainnya Silvia, si nyonya kebaya tapi di hari itu dia berbaju dengan skirt hitam Mexico lengkap dengan boot paras lutut.
Dalam riuh rendah ketawa berderai tiba-tiba muncul pelukis lebih senior Hamidah Suhaimi pelukis potret angkatan 1960an, anak didik Hussain Enaz dan Mazli Som (suaminya) - dari Angkatan Pelukis Melayu. Namun banyak yang tidak tahu atau mengenali beliau. Barangkali data sejarah seni lukis kita kerap tercicir, apalagi dalam keghairaihan pelukis muda sezaman yang mendapat bermacam-macam kemudiahan, samada pameran anugerah perjalanan. Sesekali kita perlu menoleh ke belakang, mengenang saja seniman yang telah membenih lebih awal, berkembang tapi kini seakan dilupakan. Dengan spontan fikiranku mengawang, mungkin boleh di atur program pameran Pelukis dan Model. Ayuh Neem, model yang dilukis oleh Kak Midah Suhaimi ni dah dewasalah sudah mebiak generasi pelukis juga.....hehe tahukan puan milik Nona Roguy juga seangkatan kak Midah kan?

2 comments:

abdulrahim said...

ohhhh normah nordin...dimana suhaimi baba?....

SITI ZAINON ISMAIL said...

Ya Norma Nordin, memang seakan Suhaimi Baba terutama penampilan gaya ketangkasan mereka...cum terakhir terlalu banyak cerita saka yang menampil citra harimau atau yang aneh-aneh di alam rahsia itu.Tentu ada yang dibelakang menggerak mindanya...waris minang tu