Saturday 18 October 2008

MEMCARI OOM LATIF DI PETRONAS



A.LATIF MOHIDIN muncul lagi dengan siri gelombang. Entah gelombang kehidupan gelombang takdir tentu juga gelombang tsunami yang dapat ditontoninya dari perbukitan rumahnya yang menghadap laut di Pulau Pinang. Tapi nota ini tidak menyentuh lukisan dan pameran beliau. Sebaliknya dengan ghairah kami berkumpul di situ setelah kami dari Sahabat Anak Alam membawa haluan masing-masing. Ungkapan dan saling bertanya, " oui, oi, apa kabar, eh mana Oom"
Oom nama panggilan kami buat Latif Mohidin. Latif belum muncul, dan kalau munculpun pasti dikerumi oleh para kolektor korporat yang saling bersaing untuk mendapat - memborong lukisannya. Jadi di sana sini sambil menunggu acara perasmian, satu-satu sahabat lama muncul. Nah ini dia Pak Haji Botak - Hanafiah Samad terkekeh bila Ibarhim Ghafar menyeru dan bersalaman. Ghaffar Abdullah editor Dewan Budaya tersengeh. Kumpulan tua Anak Alam seperti kembali di zaman belia, tidak peduli jelingan tajam dan aneh para korporat muda kaki tangan Galeri PETRNOS yang memang tidak mengenali kami..." Apa peduli GALERI INI MILIK PELUKIS LAH " .
Entah siapa pula yang bersuara. Tambah seseorang lagi " Kalau tak de pelukis tak hiduplah galeri ini, hahahahah...., macam Dewan Budaya juga, eeh siapa yang masih menulis ulasan seni lukis?" Ghafar juga sengeh dan susah juga nak jawab bila ada suara mencelah lagi, " siapa yang pilih lukisan untuk hiasan Dewan Sastera? ayuh berselang selilah dengan karya pelukis mapan, kalau tidak generasi muda hanya dengar nama pago-pago saja tapi di mana lukisan siri 'Fikiran Minda' , siri ' Lengkawi' atau ....gimana dengan citra keris tercacak yang makin ditakuti suatu bangsa tu, yang tajam, bergerigis di tangan arca logam seniman Perak tu.....Sehingga selesai perasmian dan pelancaran buku A.Latif, senyum simpul, tangan bergetaran mencoret tanda tangan dibuku para pembeli di hari mewah seorang pelukis anak Negeri Sembilan berdarah keturunan Minang.Apo kobar udo di sano?
(Teringat seorang lagi seniman berdarah Minang, Firdaus Abdullah, kemana menyepi dalam arena sastera setelah 'harus' ditamatkan tempoh tugasnya di DBP?)

No comments: