Saturday 18 October 2008

TEMU JANJI

INI hal yang kerap menjengkelkan. Para pembuat janji - ingin bertemu, ingin bertemu ramah (ingin ramah mesralah tu) tapi dengan kehendak memengembangkan perniagaan mereka. Kesah pelukis seperti penyanyi pelakon jugalah. Tapi kita pelukis ini lebih lekeh di mata mereka. Kalau ingin jumpa atas arahan ketua penerbitan mereka, wah berkali-kali dia menghubungi kita untuk mengisi macam-macam judul buat ruang penerbitan mereka. Kita selalu 'di akurkan' dengan arahan mereka - nak rakaman audio visual lebih seksa. Merekapun menghantar wartawan muda (walau ada juga sudah berusia baru dipindahkan ke kolum seni) - sehingga kadang sakit perih bila disoal balik kepada kita "....maaf ye siapa Latif Mohidin tu, eh BAHA ZAIN itu penaria ke? " - setengah tersedak dan tercekek bagaimana Neem nak jawab soalan ini.
Begitu juga bila ada projek penulisan sejarah untuk kelas sekolah menengah rendah. Gurupun mengarah murid-muridnya untuk jumpa pelukis atau penyair....wah kitapun harus menerima panggilan talipon dari orang tua pelajar " eh....boleh ke you terima anak saya datang ke rumah, kalau ada buku free hadiahlah ke anak saya". Anda tahu siapa pula yang bersuara begitu? Seorang penyarah kanan le...Nah setelah lebih 30 tahun menerima gejala yang sama , letih amat melayan karenah 'sibuk' itu. Aku dah tak mampu lagi menyediakan segala album, guntingan akbar, apalagi katelog atau senarai buku terbitan - CV lah tu. Inilah yang terjadi sekarang...Sekarang kerja begitu dibantu dengan meminta anakku atau kawan-kawanya buat kerja sukarela untuk menyediakan segala bahan-bahan yang diperlukan.....dengan bersyarat juga kepada mereka : 1) buku kena beli (bukan beri percuma lagi),2) guntingan akbar akan di xerox (kerana kerap dikeluarkan dari album selalu tidak dipulangkan), 3) kalau buat rakaman di rumah, tentu juga mbok Inem menyedakan minuman rengan atau biskut kering....wah sudah berkiralah cik Siti ni - bisik hatiku). Tentu saja kru mereka tidak 1-2 orang yang datang malah ada yang datang hanya sibuk-sibuk mencari suis saja, kemudian goyang kaki dikerusi...maaf Fiha). Lalu ide ku begini saja ..." Sekarang saya sokong kerja anda - tapi kalau saya buat pameran atau memulakan penyedidikan, sudilah sokong dengan sedikit dana untuk membantu kerja seniman"...Eh inilah puncanya, "Maaflah kami takde dana untuk itu..." sungguhkah? hatiku berdetik sedangkan kerja mereka itu memang untuk dijual ke penerbitan besar juga...untuk ditonton bersama halayak bangsa...eh..." You berkira sekarang - padahal kami juga buat promosi untuk kerja seniman?" Wah-wah, Senaman Negara juga terpinga-pinga bila rumahnya didatangi rombongan pelajar sekolah, berkeliling mencari pintu masuk tanpa membuat temu janji lebih awal. Hatiku berdenyut ...kesian sungguhkan menjadi seniman di negeri yang lembab penghayatan seni? Bagaimanakah Kemala melayan tamu-tamu dengan suluhan kamera tanpa disolek seperti mereka membawa jurusolek untuk para bintang-bintang glamour? Dalam samar-samar pandang kelam terdengar suara keluh Allahyarham Usman Awang ..." mahasiswa jauh-jauh datang ke rumah atau ke pejabat hanya dengan soalan..1)tarikh lahir 2) bila mula menulis 3) sudah berapa jumlah buku....dan 4) eh anak berapa ya?
Lalu petang ini aku tertangguh untuk ke acara rumah terbuka di Jalan Aman kerana menunggu rombongan juru kamera untuk terbitan mewah - TIDAK DATANG TANPA MEMBERI TAHU ATAU MEMBATALKAN RAKAMAN - tentu saja dengan alasan tidak ada dana untuk menyokong kerja penyelidikan kami. Gimana sahabat.....sombongkah kita hanya kerana sudah berkira masa itu emas? Mungkin Marsli tahu memberi jawabannya. MasyaAllah...
Alhamdulillh dalam remang senja saya semeja menjamu udang masak tempoyak dengan Datuk Baha Zain....dan kak Ros, yang bertanyakan " Apa khabar Kemala dan Pon Mariam?" Apapun terima kasih Tengku Alauddin yang amat mengharga emas milik bangsa kita itu?

No comments: