Thursday 29 July 2010

Si Merak Emas- W.S Rendra dalam Kenangan di USM

Mbak Narti, turut aktif bersama teater WS Rendra (foto @SZI, 1973)
***

"KUTULIS surat ini/kala hujan gerimis /dan dua ekor belibis/bercinta dalam kolam/bagai dua anak nakal/jenaka dan manis/mengibaskan ekor/serta menggetarkan bulu-bulunya/Wahai , dik Narti/kupinang kau menjadi isterisku!" (sajak " Surat Cinta")

Kerana larik sajak inilah saya mencarinya ke Jogja. Sajak awal Rendra memang begitu alami, bagai pucuk muda, segar dan enak diulang baca...ku temui beberapa judul sajak Rendra ketika bertugas di studio guruku Naz Achnas.

Latihan Mastodon dan Burung Kondor, Ketemanggunan Wetan. Duduk di belakan SN Usman Awang (Allahyarham, foto @DBP, 1973)

***

Maka setiap kali W.S Rendra datang memberi apresiasi Seni Teater di Kampus ASRI, ruang menjadi penuh padat masing-masig ingin menampilkan diri, untuk dipedulikan Rendra...haaa termasuk Ken Zurainda yang akhirnya terus terlibat dengan teater di Ketemanggungangan Wetan. Kebetulan rumah pondokan ku memang di depannya. Setiap kali latihan aku harus mencelah ke situ. Ketika rombongan PENA datang, kuhantar Usman Awang, Ahmad RAzali, Hashim Amir Hamzah, dll untuk turut melihat latihan Mastodon dan Burung Kondor.


W.S Rendra turut menjadi tamu UKM, `1993
***
Hubungan beliau dengan penyair Malaysia juga akrab. Selain beliau menghormati Usman Awang, puisi-puisi beliau menjadi bahan kajian penting Prof Dr Muhammad Haji Saleh (Ph.d) hingga menjadi teks wajib di beberapa kampus tanah air. Beliau juga kerap diundang oleh DBP, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan YB Anwar Ibarahim. Beliau juga datang ke kampus UKM memberi suara pengalaman kesenimannya di ATMA.
Peluncuran buku Fikar W Eda di Kampus UI, 2003
***
Rendra begitu dekat dengan seniman Aceh. Apa saja undangan kegiataan seniman Aceh beliau tidak akan menolak...terakhir kami bersama meraikan pelancaran buku puisi penyair Aceh Fikar di kampus UI, Oktober 2003.
*****
Esok , 31 Julai - 1 Ogos Persatuan Penulis Pulau Pinang dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Utara dan USM akan membicara karya-karya beliau. Kuuntai bait-bait puisinya dalam kajian " Semangat Alam, Kasih Ibunda dan Kemanusiaan".
Kampus USM, Marzuki Ali, Dr Sakinah, Dr Sohaimi dan kawan-kawan PP dan mahasiswa sastera, tunggu aku datang ke pangkuanmu. Jangan lupa bawa ke warong pinggir jalan untuk menikmati Chao Kue Teow istimewa , syyyyerrrrrr . Syabas! InsyaAllah
*****
Gombak, 30 Julai 2010



No comments: