Sunday 15 August 2010

Ramadhan 1431

Alhamdulillah, tiba lagi ya Ramadhan. Syukur nikmat Kau temukan kami di bulan indah ini. Terimalah ibadah kami, ikatan silaturahmi semakin kejab , Ya Rahman, izinkan kami nikmati anugerahMu memperkasa Cahaya dan keSenyapan kerdip bintang di jiwa kita insyaAllah
Bismillahirrahmanirahim, berbukalah kamu dengan manisan dan seteguk minuman. Setelah doa bersafan di sejadah beriman dengan Kesatuan dan Kesyukuran...di madrasah kami, tidak ramai perempuan berbuka sama, kerana masing-masing menyediakan juadah keluarga di rumah. Kecuali solat tarawaih baru penuh di sejadah panjang dan kemudian santap bersama sedulang moreh dan diikuti dengan bacaan kitab Suci hingga dini.

Di sekitar halaman madrasah tumbuhan kerap menjadi. Tukang masak (lelaki) kami pun memetik buah pisang muda ini....ooh alhamdulillah rezeki Ramadhan penuh kesyukuran. .


Lebih melengkapkan juadah, kalau ada yang membawa rendang masakan dari rumah. Ciri masakan orang kampung kami, waris Minang.....



Ya, hasil perkembangan budaya semasa...juru masak dan kerja dapur dilakukan oleh para lelaki. Terima kasih Tuan Siak yang rajin membimbing anak-anak lelaki garin madrasah kami bergotong royong menyediakan makanan dan minuman sepanjang setiap acara di madrasah.
Ramadhan tetap datang sehingga tiba detik zaman. yang pergi tetap juga pergi, atau yang jauh tidak sempat pulang ke sini , teriring doa kasih sepanjang Ramadhan menjelang Syawal. Maafkan segala kekhilafan sepanjang hari laluan! Allahuakbar!
*******
Gombak
5 Ramadhan 1431/15 ogos 2010



3 comments:

Ampuan Awang said...

salam,

bersinggah ku di sini, Bonda ;)

siti zainon said...

Ya anakada, selamat menjalan ibadah indah di Ramadhan. Semoga terus bahagia bersama kekasih isteri ya anakku.

umi_e said...

Salam Ramdhan Kak...