Wednesday 7 July 2010

RAHSIA PERHIASAN PEREMPUAN

Gelang pendinding, asal Pakistan (koleksi Sanggar Nilam, 1990an)
MENGAMBIL kira pengertian keindahan yang disarankan oleh al Ghazali yang paling asas ialah mengatakan alam itu Indah. Keindahan diberi oleh Pencipta YANG INDAH dan sukakan keindahan - barangkali dapat kita rujuk kenapa perempuan paling gemarkan keindahan. Di MATA HATI yang jeli, keindahan bukan dinilai daripada jelingan mata, di senyuman indah di bibir bak delima merkah. Di sini sudah sejak berzaman perempuan tahu meletak dan menilai segala yang indah bukan hanya untuk dipakai, diperaga -tetapi mempunyai fungsi lebih daripada permakaian lahirian. Daripda fungsi yang misterius hinggalah membawa makna perlambangan kuasa dan penyelamat jiwa raga.

Gelang pendiding Bugis-Mengkasar (koleksi Sanggar Nilan, 1980an)
Di wilayah yang kerap dilanda perang sejak berzaman, perempuan yang pempunyai kuasa, baik sebagai isteri pemerintah atau dilantik sebagai pemerintah telah memakai dan menambah perhiasaan bukan sekadar lambang kuasa - tetapi juga sebagai alat mempertahankan diri. Di kalangan perempuan di wilayah lembah Himalaya, hingga mengalir ke persekitaran Kaukasuss, hari ini kita kenali sebagai wilayah Afgahnistan- Pakistan, gelang tangan logam besi bercampur timah, telah diukir indah menyarung pergelangan tangan. Sekali dia mengangkat senjata, atau sekali dia dihunjam senjata musuh, pergelangan tangan yang menyimpan urat nadi di situ dapat terselamat dari hirisan mata pedang.
Tradisi ini berpanjangan , sampai ke wilayah kepulauan Nusantara di termasuk Acheh, Champa mengalir ke kepuluan Bruni ke Laut Sulu, masuk ke Sulawesi, Bone mahupun di kalangan wanita ratu di Bugis Mengkasar....


Hiasan cucuk sanggul, karya pelajar
Institiut Kraf Malaysia (Koleksi Sanggar Nilam, 2009)

Begitu juga cucuk sanggul dihias permata nilam ( biru hitam) delima (merah) dan zamrud (hijau), lazuardi (biru) kelihatan berseri di hiasan sanggul kepala. Namun di hujungnya yang tirus runcing tajam mata yang bersemat racun. Siapakah yang tega membunuh suami dengan cucuk sanggul bukankah oleh kecewa kerana suami yang curang sedang dia betempur dengan maut ...tanyalah cucu cicit waris Puteri Saadong pada abad ke 17 M ?


Sisir kayu Flores (kiri dan tengah) dan sisir Orang Asli-
Senoi Gombak (koleksi Sanggar Nilam, 1970an)

Pusaka paling luhur, alamaiah ini juga bersirat rahsia. Di kalangan waris proto, inilah sisir yang bermata cakar ayam , lurus tajam di hujung. Sesuai dengan rambut perempuan proto yang keriting mayang, sisir ini memang amat berfungsi meleraikan simpul, menyergah sarang telur kutu di kepala , tetapi awas hujung kayu runcing ini juga akan menusuk daging pelaknat yang menggangu keharmonian penghuni rimba.

Anak gadisku dan perempuan sekelian, di manakah dikau simpan segala rahsia perhiasan ini. Dapatkah dikau menjaga permata kesucian mu dengan hiasan senjata Iman!!!



______
Anjung Kasih Bonda
Bangi
8 Julai 2010







No comments: