Wednesday 20 January 2010

SAMSUDIN MOHAMMAD > Citra Manusia di celah garis Khat bebas

Shahadah, khat bebas

Si celah potret SN Dato' A.Samad Said,
akrilik,2000, 45x61 cm

Buat Isteri, akrilik
2008, 51x92cm

Pelukis bersama SN Dato'A Samad Said, YM Raja Ahmad, Dr Najib

20 Janauri 2010
RA Fine Arts Gallery
No 6 Jalan Aman off Jalan Tun Razak
K.Lumpur
DALAM situasi menjernih konsep seni berlandas kefahaman Melayu-Islam, ada semacam keresahan bermain di benak jiwa pelukis Melayu semasa. Tradisi seni lukis moden yang dibawa oleh angin kolonial , melalui kelas bimbingan menggemar seni lukis berwajah, melukis model sebagai latihan asas berkembang dalam kelas bimbingan Kumpulan Hari Rabu dan Angkatan Pelukis Semenangjung (awal 1950an). Menjelang tahun kemerdekaan seakan menyogok anak-anak negeri, maka dikeluarlah biasiswa sehingga pemuda anak jajahan dihantar belajar seni di tanah penjajah. Senarai nama pelukis Melayu awal yang berpeluang belajar seni rupa, seni bina antaranya ialah Syed Ahmad Jamal (Seniman Negara), Idris Salam (Allahyarhyam) A.Latif Mohidin, Ibrahim Hussin (Allahyarhanm), Ismail Zain (Allayarham). Tradisi melukis potret atau melukis model turut dibawa pulang dengan gaya pribadi masing-masing. Di tanah air sendiri sudah berdatangan pelukis muda sama ada dari Indonesia, mahupun China dengan gaya khas wilayah masing-masing. Gaya melukis potret dilanjut oleh APS yang disogok langsung ialah Hussien Enas (asal Bandung) dan bersama dengan Sabtu, Idris Salam telah bergabung dalam angkatan Pelukis Semenanjung yang dinaungi oleh Perdana Menteri 1. Tradisi melukis potret ini yang berlansung di kalangan pelukis muda Melayu yang tidak berpeluang belajar ke luar negara tetapi berkembang dengan bakat semula jadi. Kumpulan ini mula mendirikan koloni mereka sama bergerak daripada sisa kumpulan APS, atau mengikuti jalur peluang dan kini banyak berhimpun di Pasar Budaya, juga di halaman Perbadanan Kraf Jalan Conlay. Tradisi melukis pemandangan dan potret masih berlanjuntan di tempat berkenaan.
Samsudin Mohamad (l. 1962)
Tradisi melukis di dalam satu situasi berkumpulan di taman atau ruang bersama menimbulkan
keghairan kerja pelukis. Namun ini tidak menjanjikan kesamaan ide dalam berkarya. Setelah lebih 25 tahun berkarya - memang tidak dapat dihindari, pelukiss kerap bebrsama sahabatnya yang terhampir, seorang pemain biola, meniup seruling, serta tokoh seniman dan budayawan yang didekatinya. Kenapa Citra Manusia? Inilah sorotan yang berani, lansung dan terbuka. Di samping meneruskan tradisi melukis di studio (Kajian Bogel i-4) sebagao warisan kajian studio Barat, pelukis menampakkan ketulusan memapar siri di khalayak. Lanjutan citra wajah ini hanyalah kejujuran kerja seniman, di celah langkah harian yang cepat, dengan semacam gaya yang hampir ditolak oleh pelukis muda yang mendapat didikan di pusat pengajian khusus seni lukis . Keluar dengan citra bebas seakan menggaris pola, kami adalah pelukis kreatif harus bebas dari segala lakaran, garis wajah potret manusia.
Tentu saja pelukis potret yang muncul di beberapa pusat beli belah masih meneruskan kerja mengambil upah, melukis dari gambar yang disedia oleh pemesan lukisan potret, (kerja ini masih berterusan di Pasar Budaya). Tradisi ini juga dapat diabadikan oleh Samsudin dengan watak Raja Ahmad, Dr Z, potret diri , Ibu, semua dengan bahan asas , arang di atas kertas.
Ekspresi bebas berantaian apabila pelukis memilih bahan akrilik sehingga dengan gaya impresionis tampilah potret " Sasterawan 1 " , " Sasterawan 2 " dan " Haris Bersantai " - sehingga kesan impresionis itu begitu ketara tanpa pelukis berfikir untuk membetulkan garis gerak urat jari atau pelipis mata.
Kenapa Jawi dan Khat?
Inikah sapaan keinsafan bagi mengurang gelodak hingar bingar kemusnahan budaya tempatan? Rindu pesan Nenek dan Ibu, Datuk (orang tua), ingatan kasih sayang buat isteri, diri sendiri, sahabat, dan anak-anak adalah jawaban melestarikan kesetiaan kepada jasa anak negeri.
Terlalu mulukkah ungkapan ini. Tetapi sekurangnya pelukis telah nmemberi kita ingatan, dengan khat bebas, dengan kalimah Shahadah, Surah Pertama ("Fatihah untuk Ibu") , dan ungkapan pesan seharian ' Jangan lupa Tuhan, jangan lupa puasa, jangan berzina..' adalah pesan peringatan luhur daripada nenek dan ibu. Wajah ibu diselesaikan garis organik khat tuluth jawi,
berona lembut biru. Potret isteri tersenyum dengan lirikan tajam, ' awas' ? dan pelukis terharu mencatat, ' jasa isteri ' dalam warna ungu merah jambu, lambang kasih sayang.
Demikian Samsudin memberi kita ingatan, antara kasih peribadi dengan dunia garis dan warna, kecintaan kepada keluarga, hingga ke khalayak umum yang tidak dipedulikan oleh masyarakat sendiri. Sebuah pintu muzium terbuka dari lubuk jiwa seniman. Nah anda di Kuala Lumpur, masih dapat menilai pandangan ini dan buat kajian bandinngan lewat kacamata sendiri - silalah ke RA Fine Gallery di no 6 Jalan Aman, off Jalas Tun Razak. Cik Puan Ruzaimah, Pengurus atau Raja Ahmad Pengarah yang mesra bersedia meramahi anda !
Gombak
21012010

No comments: