Monday 25 January 2010

Kenangan Makyung SN Khatijah Awang

Kerja latihan gerak asas Makyung (penyelidikan 1999)

24 Januari 2010
SETELAH 1O tahun perginya Seniman Negara Khatijah Awang, primadona Makyung, inilah pertama kali saya melihat persembahan Makyung di Panggung Sari. Dengan beban perasaan saya gagahi ajakan Bulan yang telah membeli tiket untuk ke dewan gah itu. Sedang di telinga masih terdengar bisikan:

" Kak Jah ingin sekali buat persembahan di dewan gah itu, tapi Menteri kata makyung tak sesuai buat kat situ. Tak pe lah, Kak Jah tetap berdoa, makyung akan buat persembahan nanti di situ."
Alhasil sejak rebab di gesek, sejak sembah tari Megadap Rebab. sejak inang-inang , menari sedayung makyung, hati sudah terhiris kerana yang terdengar ialah suara KA juga menggema di celah cuping. Patah sendu, lemak gaung suaranya sungguh merobek jantung. Sungguh saya tidak dapat berselindung lagi, inilah pertama kali setelah berpuluh tahun menonton lagak lucu Peran Tuan, Peran Muda, semua yang bergerak, menari berlari, kenapa wajah dan suaranya yang sarat penuh di hujung mata dan cuping telinga.

Sejak Makyung di bawa ke Akadeni Seni Kebangsaan (1995) berkembang di pusat pengajian tinggi, termasuk di PETRONAS, KA telah melatih dan melahirkan pelapis makyung. Maka dalam persembahan Anak Raja Dua Serupa, arahan adik ipar beliau Puan Fatimah dengan Loknan Ghani, masih dapat dikesan gerak alun waris KA jelas terbayang dalam gerak Alam Kesuma yang dilakon tari oleh Juhara Ayub. Juhara Ayub, Zizie, antara antara pewaris pertama sejak ASK mewajibkan pelajar mengikuti kelas makyung sebagai asas ilmu di akademi tersebut. Apakah saya terlalu dialun gangguan romantisme rindu kepada tokoh utama sehingga setiap gerak, tangis hiba Alam Kesuma sungguh menusuk hati sehingga pertemuan kembali putera bungsu - adik kembar Iras Kesuma (Rosnan Rahman) yang hilang dirampas Raja Lanun, tetap terpercik air mata dan sedu tidak tertahan. Dalam riuh perang langkah ganas Raja Lanun, janji yang ditepati Alam Kesuma melerai puncak permusuhan.

Bukankah dengan kecanggihan teknologi IB, telah menggerak cepat setiap penukaran lataran
pentas. Tahta kerajaan dengan lambang sulur bayung pepat , dengan daun budi, dengan set setengah berukir bangau, alangkah indahnya, kalau sebelum tahun 2000 Makyung sudah di pentas kan disitu?
Ya masih belum terlambat dan doa harapan Almarhum terkabul juga, makyung yang telah diiktiraf UNESCO dan IB sendiri telah mempertabatkan kumpulan Makyung Seri Nilam Istana Budaya.

Tahniah untuk semua yang terlibat .
Kepada YB Datuk Seri Utama DR Rais Yatim bilakah nama kenangan Seniman Negara Khatijah Awang dapat dinaikkan di IB atau di ASWARA?
25 januari 2010

No comments: