Tuesday 26 January 2010

Akulah sahabatmu

Selipar Bulan
Sahabat Malam Minggu


Hanya yang tahu
pentingnya aku di matamu
di dalam rumah
bebas meramah lantai
di kerusi menumpuk sila
di bentang dinding kebebasan
aku meriah diterjah angin
cahaya dan Cinta
terasa belaian - kau jangan cemburu
bagai dara pengantin
rapi mereka mengkilat
menumpuk warna tanda
kesucian dara
di mandi berlimau
ditambah pelipis membalut tumit
di situ nilai dara merah jambu
manis di pandang ibu.
Kini aku ditelanjangi
bertumpuk sepatu
aneka rupa, fesyen dan gaya
berjaring meliliti diikat simpul
terbuka bertumit tinggi
dihargai berganti
tanpa peduli
kesakitan jemariku
dibalut, dibungkus, dilecek
kadang berjalan di hawa panas
dingin dibalut sarung kaki
aku kebas, memulas, patah di hujung
tersepit di tengah
sesekaki tanpa
kau ketahui'aku dapat melarikan diri
berterompah berselipar
menuju ke steseyen LRT
semangat kuterhunjam
melompat
bebas terbuka
melenggang di malam cahaya
kuhirup udara seenaknya
hingga tuanku lupa
dia hanya berselipar
di malam minggu !
25012010
Gombak

No comments: