Friday 16 April 2010

Sisa warisan berlansung di Tamu Ranau

Kuih penyaram, adunan tepun, gula merah masih mengembang di siang hari yang mula menyengat panas di pekan kecil menghala ke Ranau. Kujengah seorang suami membantu isterinya menyeduk adunan tepung di dalam bekas acuan plastik (asalnya daripada tempurung kecil)....lelaki suami itu agak tergamam kudekati, tapi bila ku memilih kuih penyaram beradun daun pandan, baru terbayang senyuman di bibirnya. Penyaram sejenis kuih yang umum
memang terkenal di kepulauan Borneo, termasuk Brunei, Sabah Sarawak sampai ke Sambai dan Kutai. Malah kuih ini di jumpai di Jambi. Kuih atau penganan inu menjadi pelengkap acara pesta jamuan dan perkahwinan....Melor dan Wira tersengih bila kuhulur sebungkus penyaram yang berminyak. Ya sesekali pulang ke Negeri Bawah Bayu saya tidak menolak apa saja makanannya terutama asam bambangan hasil buatan ibunda Dayang Zakiah di Sembulan.
Nenek ini tersenyum dengan suntil tembakau atau sigup di mulutnya. Walau hanya berjualan pucuk ubi tapi kegembiraan jelas di wajahnya. Inilah detik suasana persahabatan di pasar tamu, tempat temuan para penjual dan pembeli. Di sinilah aneka bekalan makanan dapat menjalin aneka suku keturunan, Bajau, Murud, Idahan, Irannun juga keturunan china yang sudah menzahirkan kelompok kadazan.


Sigup-sigup, hasil tuaian sendiri. Di tamu tiada iklan di larang merokok apalagi di larang menjual tembakau. Beli, beli....termasuk sirih pinang...ahaaaa semua hasil tanaman dan tuaian kami.



Bangi
16 April 2010



3 comments:

Ampuan Awang said...

Salam buat Bonda...


eh bila pula bonda bertandang turun ke sabah ni [?] mengapa langsung tak info dengan anakanda [?]

SITI ZAINON ISMAIL said...

aduh-, sudah diberi amaran oleh putera puteri ku, ini kembara keluarga.....kalau bonda jumpa kawan-taulan pasti acara mereka terkirai ....tak lama ikut program mereka aja...insyaAllah ada acara pameran tahun depan di sana kita boleh atur program lain barangkali....

Rositah Ibrahim said...

Hmm...terhimbau kenangan...sesudah menuruni puncak gunung, kami berjalan-jalan di tamu Ranau. Terpesona dengan pelbagai makanan asli yang asing buat kami.