Monday 5 April 2010

Ciri -ciri kain kain untuk busana warisan

Kain dari Atas Angin, Parsi, Sham, India paling digemari
oleh kerabat istana untuk dijadikan persalinan baju Melayu

SEJAK hubungan dagang di pelabuhan Melaka terbuka bebas sepanjang awal abad ke 13, telah dikenali berbagai jenis kain yang masuk ke Alam Melayu. Dalam teks sastera tradisi kerap diperikan baju dari Atas Angin, baju ainulbanat, kain antelas diikuti dengan kain cindai (asalnya patola gujerat). Aneka jenis kain di potong dan dijahit tangan dijadikan baju, sarung, seluar (shalawar, Parsi) dan destar (asal kata Justar, Parsi), Melayu disebut sebagi ikat kepada, tengkolok atau setangan (Patani -Kelantan). Abad ke 17 sudah dikenal pasti jenis tenunan terutama dengan kepakaran mengolah benang daun nanas dan serat anggerik hutan. Akhirnya Tenunan terkenal di daerah persisir pantai timur, warisan dari Melayu Champa, dan Bugis Makasar . Manakala kemasukan benang emas dari India menjalar tumbuh pula tenunan songket dan tekad menekat.


Batik sarung ialah warisan rakyat dari Kelantan dan Trengganu. Asal muasal memang di bawa dari Jawa pada awal abad ke 19. Tetapi batik lepas Jawa tidak menjadi pakaian rakyat sebagai pakaian basahan. Sebaliknya sarung menjadi pilihan tukang batik di pantai timur.


Pola baju Melayu kerap diidentitikan sebagai pakaian lengkap lima persalinan. Pola baju kurung cekak musang asalnya , MESTI BERBUTANG 5 untuk membezakannya dengan baju cekak China dan cekak Hindi yang hanya berbutang 3. Sarung samping dan songkok atau destar makin menyempurnakan gaya berbaju Melayu.

Chapal memang asal gaya Hindia-Afghan. Tetapi telah ditukangi oleh kerabat Minang yang mula berdagang di Kampung Baru dan Jalan Melayu Kuala Lumpur. Dengan capal makin sempurnalah kalau anda ingin bergaya di hari raya , ke pesta kahwin lengkap berbusana baju Melayu...
*********
06042010








No comments: