Saturday 17 April 2010

Antara warisan adat, adab dan cita seniman

(Buat kerabat Mestika Hati)
RIUH rendah sudah biasa. Hiruk pikuk juga boleh dimaklum. Tetapi itu kalau perlakuan jasmani. Bagaimana dengan pemikiran jiwa ditambah dengan sokongan kemanusiaan rasa. Sejak lama sudah dibidalkan, bulat air kerana pembentung, bulat akal kerana muafakat.
Inilah tindak tanduk kerja sepanjang terlibat dengan perkongsingan untuk melerstarikan adat dan adab yang sudah lama hanyut tersisih. Kalau adapun telah tersiat, robek disana, dijahit dijerumat sesekali. jangn terkejut memang sudah ada usaha melerstarikan seni budaya ke arah mencungkil adat adab dan warsian dengan nilai islamis. Tetapoi banyak juga yang tergapai, tidak tahu, meragukan kerana meraka kumpulan anak muda yang kononnya sudah tersesat dengan ilmu barat.

Sang yang berkuasa, hanya bersuara, menyampaikan kehendak, duduk di bilik sidang, sibuk memberi arahan, perlu itu perli ini....sudikah kumpulan ini turun ke bawah tempat kumpulan muda itu dengan rancaknya, berhempas pulas memintal akal dan jiwa warisan yang sudah hampir lupus di telan zaman.

Cikcuk fikiran dan bercanggah atau saling curiga sudah mula terasa bila seni perlukan dana. Seniman bukan tukang pukul rebana, bukan sekadar mendenting tali gambus. Di manakah dana itu dapat kita kumpul untuk memeriahkan sukma seniman demi memeriahkan perbadangan yang baru berpucuk? Si kecil terkehel bahu, melompat, turut merendah meninggi suara dalam latihan agar sedap didengar telinga, cantik sopan di depan mata? Mereka bergilir berpindah tempat latihaan itupun sudah biasa. Memikul double bass, mengepit rumah biola, suling dan gambus. Belum fikirkan lagi berapakah kita di bayar untuk persembahan ? Suara usil kedengaran , " tahu ke, ini atas titah dan perintah " - terasa seperti berada di anjung istana Melayu lama pula, ketika biduanda disambut dengan gajah, gajahpun di kebil di pintu balai. Biduanda pun bergurindam, raja terlela di peraduan.


Sabar dan tawakkal. Persembahan jadi janganlah kami melukut di tepian gantang. Kalau sanggup bersilat dan melantun puisi bukan niat untuk menghibur hati peribadi. Telah lama seniman kita kerap dianak tirikan. Seniman luar lebih diraikan. kalau warisan untuk dihidupkan kenapa takut penonton tidak dapat menikmat keroncong , gambus hingga penyanyi anak negeri yang merintih dengan lagu " Di Simpang Tiga " tidak dapat dilibatkan? Kita bukan perencana cuma pemberi idea. Ini juga kerap di ributkan mahu kemana persembahan Mestika Hati. Titah dan perentah lagi, " tidak ada tarian tiada ada muzik muda mudi " .Allahuakbar, Subahnallah inilah pengawal persembahan Azat tanda sebuah kelahiran! InsyaAlllah.


Para kerabat Mestika Hati dari kita semua untuk mereka semua. InsyaAllah
*****
Tanjung Karang
18042010

No comments: