Sunday 4 April 2010

Si kecil dan didikan seni warisan

DALAM dunia yang serba canggih ini semua ingin cepat menjadi. Habis sekolah atau masih kuliah sudah sibuk untuk membina dan mencipta nama yang gah. Si penangguk di air keruh atau jernih pula bermuka mesra menggoda. Termasuk korporat yang menjadi penaja. Hanya memilih apa yang terdedah di wajah glamour. Berbekal wajah dan bakat digodak oleh pertandingan segala berbau heboh, berjejer beratur untuk mengikut aneka pertandingan aneka festival....tentang pendidikan seni pernahkah mereka di ajar sejak dari bawah?


MUJUR masih ada seniman tidak berlandaskan pemilihan wajah cantik, tidak tergugah dengan nama glamour yang digilai pendana yang sanggup menghambur wang untuk persembahan mereka walau baru terlibat dengan persembahan tetapi meletooooop. Nah siapakah yang memikir si kecil di sekitar kita untuk membimbing seni berlandas akal dan budaya warisan?

KITA dapat ketawa lucu melihat telatah si kecil yang bijak menyambut cerita. Ya inilah si kecil yang didik oleh Kumpulan Bingkas Kebayan...dengan dana kecil, percuma berkumpul di tepi sungai lesu di bawah pohon rendang (kerana tiada sanggar beratap) mereka masih ketawa, mereka turut berselawat bersama Saudara Azmee dari Dendang Anak, latihan untuk persembahan sebuah kerajaaan negeri yang kaya, tetapi miskin pemikiran seni budaya----belum tentu di bayar berapa...tidak mengapa mereka sudah memulakan latihan...Insyaallah hati seni gemilang pemimpin yang berkuasa akan terbuka.....demikian kerja ini atas titah dan perintah. Asal saja kerja seni ktia tidak diganggu insyaAllah Ladin....teruskan latihan dan persembahan Mestika Hati.....


4 April 2010

No comments: