Monday 19 April 2010

Mestika Hati - sembah adat sembah beradab

MESTIKA HATI adalah kerja gotong royong para seniman anak Negeri Selangor. Siapa saja yang tinggal di Selangor melebihi 5 tahun, setia dan baik hati....mereka adalah anak negeri ini (ini definisi saya , maaf YB Datuk , ampun DYMM Tuanku). Sejak 2 tahun lalu kerja merencana, merapi Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri PADAT Selangor memang agak kecoh, kalau tidak kuat rasa dan fikir, melantun habis jasmani dan rohani. Selama dua tahun kami yang terlibat, terlantun, terlontar, berbincang dengan berbagai wajah dan suara. Para penyedik ahli bahasa, sastera budaya, sejarah, sains alam didokong para penguasi politik, semua direstui DYMM Tuanku Sultan. Sejak dari mula itu saya sudah diarah tugas dalam bidang pelestarian Seni Budaya. Kami bekerja macam ribut tidak kira siang malam, kertas kerja, laporan penyelidikan dibincangkan hingga malam suntuk. Alhamdullillah tibalah detik 5 Mei 2010...

Pelancaran PADAT sudah dititah diperintah, tidak ada seni tari, muzik pop/rock apa sajalah yang berkaitan seni yang bercorak hiburan....kubuka selera hati meraba-raba malam tanpa bintang tanpa sokongan sesiapa kecuali staf yang mengendalikan tarikh, tempat mesyuarat. Sejak November 2009, ketika Jawatan Kuasa Induk mengerahkan ' kerja' maka bermulalah tarikh bermesyuarat....dengan teraba-raba juga, nama kumpulan seniman timbul tenggelam, terawang-awang, dan risikan haluspun bermula....siapakah yang sudi menyahut arah titah dan perentah ini?
Kuberanikan melamar teman-teman lama, yang pernah terlibat dengan KKBS lama (1970an), atau peristiwa pelancaran Muzium Selangor (1990an)...ada yang bersambut ada yang menyiput. Maka semaraklah risikan itu bila Bingkas Kebayan, Dewangga Sakti, Arif Keroncong, Pusat Kebudayaan UKM dan Dendang anak sudi bersama. Kenapa pula banyak kumpulan muzik? Ahahah, inilah otak ini membayangkan kerja sama - kolaborasi seni. Bayangkan bagaimana Maamur menggotong double bass yang seperti perempuan hamil 9 bulan. Konsep dasar persembahan dibawa ke mesyuarat - ada yang faham ada juga tidak....siapa tu Bingkas Kebayan, kenapa pilih gambus, keroncong....tak ngantuk ke? Lebih membingungkan terdengar suara " kita tidak dana yang cukup" , kita juga tidak boleh mencari penaja? " Ohhhooo, sabar ya hati....siapa yang mendengar keluhmu? Seniman, seniman hanya mereka yang menyambut gayungku.Memang ada yang meletak harga, tidak cukup waktu dan berapa dana upahnya? haaaa, saya terbatuk ke kerongkong jatuh ke dalam tersedak hingga ke malam ..


ADAT dan ADAB Melayu ! " Serahkan saja ke Siti, kalau Sultan bertanya, dia saja yang jawab memberi penjelasan. Kalau Tuan tidak suka, ya itu urusan Siti juga "

Kita cuba, kita cuba, kalau tidak dilakukan bila lagi. Intan masih ragu agaknya....dengan alasan dan perintah selalu terganggu.

Ya hanya kawan-kawan seniman, saya serahkan untuk membuktikan persembahan ini penuh adat dan adab Melayu. Bob Khalil dalam kesibukan mengajar masih sudi bergabung sebagai penyelaras , Wak (Dr) Ibrahim tidak menolak dicadang sebagai Penghulu Adat. Pak Muhamad Taib tiba-tiba muncul pulang dari Belanda tidak menolak dicadangkan sebagai Penghulu Balai. Istilah adat ini sudah membingung penguasa atasan..." tidak bertembungkan dengan adat istana?" aaa....sabar, aja kita cara jalan penyelesaian....


Kami pun mula munda mandir di Jalan Melayu untuk melihat kain yang sesuai untuk dijadikan busana adat, untuk penghulu untuk bunda inangda dan dayang. Kini hampir tiba detik 5 Mei, kerontong bambu sudahpun berlagu, silat sudahpun di ajari lompat, gambus berdenting, biola bersuara nyaring, keroncong , azan dan zikir Dendang Anak saling bersahut dengan tingkah anak-anak Ladin, Bingkas Kebayan dan rebana Tak tun AGI!

Inilah cinta kita bersama,

Mestika Hati,
Taman anak Negeri
gelombang awan pelangi

Mentari cantik
memberi rezeki
pesan bulan
jangan rawan
hati taulan

Demi janji
berdiri dengan tabiat
rukun muafakat
inilah adat
rahmat dunia akhir.


Konsep asal ini sudahpun dikembangkan oleh Ladin. Teruskan. Lusa kita bergabung untuk bersama melembutkan gerak adat dan adab bersama. InsyaAllah.

*****
Tanjung Karang-Gombak
19 April 2010

No comments: