Sunday 25 April 2010

IKATAN KASIH SAUDARA MARA

Doa anakanda Nora sedang di aminkan

Sepupuku Sal bersama Nurul puteri asal Trengganu, kuheret menembusi kebun sawit


KADANG memang kehidupan keluarga sudah tersurat dalam takdir Ilahi. Misalnya kita dilahirkan menunggal dalam rumah tangga ayah ibu. Membesar dalam asuhan kasih kedua orang tua, kemudian ditakdirkan kita dipisahkan dan dibesar pula oleh ninda. Di rumah pusaka datuklah kami sering berkumpul, saling mendengar cerita Nenek Alang, kerap menatap kesunyian mata nenek yang menjaga kami penuh adab dan sopan warisan. Kerap takdir jua membuat kita terpisah jauh dengan saudara mara, ada yang merantau mengikut orang tua masing-masing berpindah randah, belajar jauh meninggalkan tempat kelahiran sehingga kenangan sewaktu kecil semakin hilang bila berjauhan. Tetapi takdir juga kita dapat berkumpul kembali, menyambung kasih yang hilang.


Ya kita perlu menyambung kembali detik kenangan masa kecil di rumah nenek. Berkumpul, masak bersama, dan berdoa seperti yang diajari nenek. Di hari semakin hujung ini, saudara sepupuku Sal muncul kembali dalam kehidupan keluarga kami . Tentulah pertemuan kasih ini dijalin dengan saling berkunjung di waktu yang dijanjikan. Hujung minggu ini kami meninggallan Gombak menuju ke arah pesisir Kuala Selangor dan berlabuh di Tanjung Karang. Tiba di sisa halaman Nyang Galuh. Di depan rezeki doapun melantun. Amin, suara jelas dan sendu dari bibir manis anakanda Nora. Alhamdulillah !

Menu daripada Chef Sal

Musim kerang membesar? Semua bahan makanan kami dapatkan di pasar Tanjung Karang. Sayuran hasil tanaman penduduk kampung : bende, terung segar cukup dicelur saja. Petai kami adun bersama tempoyak dan hirisan daun kunyit ditambah dengan ulam cekur/kencur, serta sambal belacan. Seperti biasa siapa saja yang ingin bergabung ke Tanjung memang diiring chef yang arif di dapur. Kali ini sepupuku Sal menakluki bahagian dapur...Di meja makan, keringat pun mengalir deras dalam bahang panas, panas pilihan raya di Ulu Selangor ! (tiba-tiba dapat pesan SMS , isteri Ladin telah selamat melahirkan MIM Mestika. Masyaallah, kuasa Ilahi, walapun persembahan PADAT ditunda ke tarikh 5 Mei...siapa sangka, buah hati Ladin lahir tepat di hari yang dijanjikan dengan Mestika Hati. Selamat datang ya MIM Mestika! milik semua kerabat kita juga khan!)

******

Gombak
26102010:1:17

2 comments:

umi_e said...

Salam... Mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada sdr. Ladin dan isteri. Semoga dengan kehadiran permata hati akan menambahkan lagi kebahagiaan dan abadi...

SITI ZAINON ISMAIL said...

sama-sama Umi, semoga seluruh kerabat Mestika Hati adalah keluarga MIM Mestika. Amin