Thursday 27 August 2009

Sehidang Penganan


Ya Allah terima kasih rezeki petang ini: semangkuk bubur kacang,
menghangat kesyukuran
(gambar @ Melor, 21 Ogos 2009)
* * *

Dalam teduh hari
kita panaskan jantung
wap semakin menjinak ingin
lupa jarak kala diri terlempar
yang ada hanya butir air
mengalir dari kasih langit
merenjis bumbung perih
mentari harus mengalah
'
' aku mahu makan'
kata pengemis 1
'makanlah hatimu '
jawab sang pengabdi
aku tidak perlu janji
tidak mahu apa - apa lagi
selamat pergi
tinggalkan aku
menangkup
mangkuk
bisu !


Ramadhan 5, 1430
27 Ogos 2009

4 comments:

Norawi said...

ingat lagi tak penganan di Kota Belud.Daripada saya (Norawi) http://norawizah.blogspot.com

SITI ZAINON ISMAIL said...

ooooh saya suka sambal buah bambangan, kuih penjaram juga. Ya saya tidak lupa angin yang menderu di atas bukit rumah rehat...hingga menjadi latar cerpen " Pugai". Tks Pak Mustafa Dibo dan keluargamu juga

Norawi said...

dah disampaikan salam kakak kepada pak Mustafa.Dia minta sampaikan salam semula kepada akak.Isterinya,ibu saudara orang rumah saya(pak mentua saya, abang kepada isteri pak mustafa)

SITI ZAINON ISMAIL said...

'alhamdulillah, mendoakan Pak Mustafa dibo dan ibu sehal walafiat....salam untuk semua saya tak lupakan jasa baik warga Kota Belud...ah, bambangannya...