Monday 20 June 2011

Dahlia Kebun Ampek Angkek


1.
Bersungguh Yenny mengajakku ke rumah gadangnya. " Ada sesuatu ingin kutunjukkan kepadamu sahabat, sudi datang berkunjung ke Ampek Angkek? " Kudengar bisiknya ketika ruang di Rumah Budaya Fadli Zon masih berisik oleh omongan para tamu. Di luar kaca, gerimis masih berderaian. Pemandangn segar di Air Angek, Padangpanjang.

2.


Hampir tidak percaya sekitar rumah gadang Si Ceramin nya disemai dengan bunga dahia ini. Yenny bersuara burung kedidi, berdecip macam burung murai, tapi basah berderai macam terkukur..haahhh . Suara dahlia lebih banyak terbit dari bibirnya.." Inilah benih asal dari Mexico didi bawa ke Sepanyol. Di heret Belanda tiba ke Bukit Tinggi ".



Bunga inilah penuh di halaman istana Hatta. Sekarang dengan semangat bergelora, Yenny dengan gigihnya mengganggu Gavenor BT dengan telatahnya menanam benih dahlia. Benih sudah disemai di sekitar halam...Bulan Oktober akan genap 4 bulan, kelopak dahlia akan semarak di kota gerimis Bukit Tinggi. Inilah kota separa dingin dengan slogan baru Bukit Tinggi City of Dahlia.. Tahniah kawan. Aku tiba dengan membawa Cinta Dahlia 2...InsyaAllah.




*****


(NRM 6)

1 comment:

mawardi said...

salam, please follow mynurislam.blogspot.com , tq