Sunday 17 April 2011

Salman Al Farisi (NB, 22)

Makam Salman Al Farisi sahabat Nabi

Sekali lagi, Bukit Zaitun didatangi, para pejuang Islam dan para sahabat Nabi. Di bukit suci ini juga dipercayai Salman Al Farisi sering bersunyi sehingga penduduk setempat, percaya Salman wafat di sini. Dalam hujan renyai menjelang akhir musim bunga kami tiba. Di manakah rumah Salman? hatiku berbisik. Dari jauh sudah kelihatan puncak menara masjid. Di celah-celah bangunan batu sisa lama, di dalamnya tersergam makam yang dipercaya tempat yang kerap dikunjugi sahabat Nabi.


Asal muasal, dialah hamba beragama Majusi , masuk Nasrasi, tetapi tiba di Yathrib dia tahu hanya Muhamad dengan Agama yang Satu, Allah hanya Dia Pencipta, bukan agama lain yang membina patung mewakil Tuhan atau anehnya terasa bila Nasrasi mengakui Isa Anak Tuhan.


Siapakah yang memberi idea untuk mengalah musuh dengan membuat parit. Inilah ide Salman al Farisi dalam Perang Khandak. Banyak yang mencuragi Salman, kenapa dia seorang hamba dari jauh di kasih Nabi Muhammad saw. Salman mengetahui rasa iri itu, ia tidak mahu menerima sebarang jawatan sebaliknya mula bersahabat dengan Abu Darh yang juga tidak mahu bertikam iri dengan jawatan yang hanya menimbulkan kurang senang para pejuang. Abu Darh dan Salman menyisih, meneruskan ilmu, mengkaji dan mendalamai kasih sayang kehidupan. Sebagai kebiasaan orang Parsi , kehidupan selalu diimbangi dengan rohani dalam disipilin rintihan - nyanyian para sufi. Puisi siapakah yang terlantun di bawah mihrab, ketika angin menusuk dari arah pintu?


Ku dengar suara itu

suara itu

bila bintang gemerlapan di syurga

adakah kau menyambut aku di sana?



Di luar makam, gerimis masih meruncing di hujung daunan zaitun. Bukit Zaitun menderu tiupan bayu. Satu , satu bayang pejuang kasih Islam berjejeran menunggu hari pengabadian . Allahuakbar. Al -Fateha ya para pejuang, Umar Khatab beriringan dengan Bilal, dengan tenang melangkah masuk ke Al Quds. Rabiatul Adawiah dan Salman al Farisi, makammu menjadi saksi , sahabat Nabi yang dikasihi .



@szi

Laman Nyang Galoh


No comments: