Monday 16 March 2009

KONGGERES KEBUDAYAAN MELAYU 11

Sisa makan malam Gaza menjalar ke Istana Negara?


Siri Sisa Pecah Perarakan Bangsa 2009

Datok Borhan vateran pejuang Melayu benar-benar bersayu hati menyampai resahnya apabila Konggeres Kebudayaan Melayu 1 (KKM 1) yang di adakan pada bulan Desimber 1957, hari ini setelah lebih 50 tahun baru bersambut dianjur oleh GAPENA, DBP, Persatuan Sejarah dan JKN diadakan di Wisma Sejarah. " Mana anak muda?" tanya beliau. Tapi aku tertanya juga kenapa tidak ada wakil Orang Muda di meja penal. 50 tahun seusia Negera Merdeka juga. KKM 1 dulu dianungi oleh DYMM Dipertuan Agung disokong oleh Raja-raja Melayu malah didanai oleh Agong, Sultan Selangor, Kedah, Perak, Gabenor Pulau Pinang , Ketua Menteri Melaka dan PM dan TPM dangan jumlah 13.919.69 Ringgit. 19 kertakerja dibentang antaranya ialah:

1) Kebudayaan Melayu oleh Mahmud Ahmad
2) Peranan Pelayaran dalam Perkembangan Keb.Melayu oleh Arena Wati
3) Kerajinan, Pertukangan dan Seni lukis oleh Abdul Majid Alias/ Ghani Hamid
4) Seni Drama dalam Kebudayaan oleh AR Tompel
5) Bahasa dan Kesusasteraan Melayu oleh Syaed Nassir Ismail/Samad Ahmad


Seluruh KK dan resolusi telah dibukukan oleh ASMAD. Itulah yang disarankan oleh Datuk Borhan agar DBP mencetak semula buku tersebut. Dan tadi pagi, masih ada keluhan, dasar Kebudayaan Nasional yang dicadangkan bagi memartabat tamadun bangsa masih tidak menampakkan cahaya di negeri Persekutuan Tanah Melayu (kerana British sendiri menyebutnya sebagai the Federation of MALAYA (untuk semua bangsa Melayu, Cina, India) bukan the Federation of Malay State (itulah jelas Prof Dr Abdullah Zakaria (UM)


Resolusi untuk menubuhkan Kementerian Kebudayaan dan Pendidikan hanya bersambut 6 tahun kemudian tapi itupun menggabung sukan --> KKBS - Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan. Dan Konggeres Kebudayaan Kebangsaan baru terjadi pada tahun 1971. Itupun setelah terjadinya peristiwa 13 Mei 1969. Dimanakah data Sejarah Kebudayaan ini tercatat. Gimana minda Melayu Muda sekarang? Marah, marah....dan kini amuk di mana-mana?


No comments: