Wednesday 24 December 2008

SENI HIAS - TAMADUN BANGSA

Bantal dan ceor tekat emas, kesamaan tehnik Perak
dan Aceh Pidie (kol 1996)
Geluk dan tempayan, gubahan baru
menghiasai taman IKN

TANAH, kayu, batu, daunan-akar tumbuhan sudah menjadi sebahagian bahan gunaan sejak manusia Melayu menempati gua-gua (zaman Batu tua), Dalam zaman batu baru nenek moyang kita sudah bersantu dengan kebun dan ternakan, menangkap ikan dengan alatan yang makin dihaluskan. Barangkali di sinilah lahirnya pandai seni ukir, menghias tombak dan lembing sebelum mengasah parang dan keris. Anyaman dan ulian tanah liat sudah bernama. Kelarai kepala lalat, jari kedidi juga dipinjam guna pakai dalam hiasan tembikar hingga buyung pun benama si jenjang berpanai, geluk berhias gelang perak , perut labu bersulang pucuk rebung. Hingga tiba ke puncak keagungan kerajaan Serilangka- Seriwijaya (hingga abad ke 13 M) mungucl pula kerajaan Melayu Pesisir (sejak abad ke 12 Pasai-Perlak-Pidi, Acheh Melaka), maka bahan benang emas dari China-India makin memeriahkan kerja seni tenunan, sulaman tekat dan ukiran. Tapi siapakah yang menoleh sangup membeli memakai labu Sayong atau geluk Pulau Tiga, atau belanga Kuala Tahan? Barang murah hodoh, tidak berkilat macam kembikar Cina , Korea atau porselin Jepun. Maka tidak hairan persandingan gaya taman Inggeris, makan beradap bersudu garpu, malah tidak ada lagi bunga telor berganti coklat, dan bakul porselin dan kristal. Citra bunga + telur (simbol pengantin perempuan + pengantin lelaki) sudah kehilangan makna.

" Tanah Liat? tak malu menghidang sop dalam belanga mana mangkok kristal untuk hiasan salad. " Berdesing telinga kampung ku bila seorang Cik Puan Seri datang bertandang ke rumah tinggal ibuku di Kampung Bandar Dalam. Tapi eh-deh dalam sibuk untuk meminang (bakal tunang puteranya), dia datang dan bersuata lagi,

" Boleh pinjam tepak sirih, paha dan sulam tekat lapik dulang? "

Sambil mengeluarkan barang-barang purba itu hatiku luluh juga bagai terlihat koleksi barang-barang mewah di rumahnya, aneka bahan-bahan pinggang mangkok import, berkilau menghiasi almari antiknya (jarang dipakai) hingga dia tidak terfikir untuk membeli bahan tembaga Trengganu atau sulaman tekat Perak. Malah sebelum pulang dia bersuara lagi,

" Nanti untuk persandingan, pinjam sepasang kipas tekat dan ciornya ye? "

Inilah bahan bukti perlambang tamadun bangsa Melayu semakin dilupakan oleh orang-orang kaya kita. Gimana ni? Dalam bilik-bilik kuliah seni, rekabentuk dan rekacorak tradisi juga semakin pupus apalagi membicarakan aspek keindahan dan pemikiran Melayu yang penuh simbolik semakin dilupakan atau memang sengaja tidak dipedulikan. Semua sudah menjadi kunu, kononya.

1 comment:

ainoabdwahab said...

sekarang ni tak ramai yang ada cior sendiri.kebanyakannya disewa atau disediakan oleh perancang perkahwinan.namun,keluarga saya masih menyimpan chior, kipas dan tekat untuk hiasan langsir / pelamin.
sebagai warisan turun temurun.