Sunday 21 December 2008

PAMERAN PENGHUNI AWAL RUMAH 905

AGI dengan gaya taktun, menyanyikan puisi
"Rumah 905" karya Mustafa Ibrahim
20 Disember 2008, RA Fine Arts menutup acara pameran lukisan tahun ini sekaligus menyambut tahun baru 2009 dengan mengundang 5 orang pelukis yang menjadikan rumah no 905 Persiaran Tun Ismail - dengan karya awal 1970an dan semasa. Pameran ini akan berlansung hingga 10 Januari 2009. Siapakah penghuni awal rumah ini? Yang menetap atau hanya sekadar datang berkumpul untuk berkarya ataupun sekadar citcut , hingga menjadi tumpuan seniman lain untuk datang dan meninjau. Selain pelukis muda ketiak itu kami ditinjau oleh Usman Awang, Baha Zain, Krishit Jit, Syed Alwi, Dinsman , Sutung termasuk teman-teman dari luar negara. Inilah rumah kerajaan milik JKR bertiang tinggi, berdindin papan, berperabung atap genting, gaya kolonial di bumi tropika. Siapakah pula yang baik hati memberi rumah tersebut untuk dihuni oleh pelukis? Inilah rentetan awal daripada tapak studio APS di Jalan Ampang yang menumpang di Taman Budaya ketika itu. 1970an juga Taman Budaya di bawah KKBS telah diberi ruang di Persiaran Tun Ismail, hingga dengan rasa bertanggung jawab maka Pengarah Kebudayaan (Ismail Zain) dan sokongan KSU (Baharuddin Musa), maka, pindahlah Musataffa Ibrahim yang mendapat sokongan A Latif Mohidin..menyatulah Jo, Rahim, Yusuf..
Rumah itupun bertuan walau tanpa bantuan kewangan dari KKBS. Tapi tetap mendapat sokongan Sufiat Mukri (Pengarah TB) . Kadang tanpa api tanpa air, tapi rumah itu hidup dan bernafas dengan kemampuan seadanya. Yang penting kami harus berkarya. Saya sendiri hanya pengunjung di hujung minggu atau memang di situ kebetulan mempunyai pejabat di bangunan belakang, Taman Budaya bertugas sebagai instruktur seni lukis kanak-kanak dan seterusnya melanjutkan ide Ismail Zain menghidupkan pasar Seni di Jalan Belanda (1975-1976) sebelum saya harus memilih dunia akademik di UKM.
Rumah 905 menjadi saksi, lahirnya karya seni Mustafa Ibrahim , Mariam Abdullah, Allahyarham Jo (Zulkifli Dahlan), dan tentu saja A Latif Mohidin yang menghadilkan siri arca-Langkwi. Malah seni etching juga berkembang dengan alat pencetak dari mesen getah.Untuk kehidupan harian, Jo atau Tapa pun bercucuk tanam. Keledek, kacang, betik menjadi hiasan taman, kadang aneka daunan menjalar hingga naik ke anak tangga, bertenggek di bilik air, masuk ke dalam mangkuk tandas, anak ikan, anak katak melompat bebas, bersahutan sama dengan nyanyian tiupan ngengong Tapa dan Latif. Itulah gambaran awal tahun 1970an sebelum munculnya kawan-kawan lain, yang berkembang dengan teater seperti Khalid Salleh , Pyan Habib, menumpang juga pelajar ITM bergabunglah Ismail Abdullah, dan pelukis muda lulusan seni (ITM ketika itu). Sehingga muncullah Johan Jaaf, Hatta. Namun siapakah yang setia untuk terus tinggal di rumah 905? Tidak ada yang abadi.
Hingga timbul tanda tanya juga kenapa rumah inui harus dikembali kepada kerajaan dengan alasan tidak jelas - konon tapak rumah akan dibangunkan sebagai Taman Budaya dan sudah diluluskan untuk dijadikan kampus seni. Panjang waktu berlalu, kerana bangunan ASK baru bangun disitu setelah lebih 20 tahun - (kini menjadi ASWARA).
Inilah kenangan penghuni rumah tersebut yang dibawa kembali oleh RA yang dikuratorkan oleh Amerudin Ahmad (BSLN). Ramai juga yang datang di hari perasmian yang dilakukan oleh Tengku Nazariah PETRONAS). Acara makin meriah dengan hiburan santai oleh Kopratasa yang banyak terlibat dengan sahabat awal Anak Alam. AGI pun menyanyi bersilat dengan petikan gitar Sani Sudi dan ketukan kotak gendang oleh Yusof. Rumah 905 bagi mengimbau kenangan masa 30 tahun lalu, maka tidak hairan, ada yang datang hanya kerana kenangan itu atau terhimbau kembali kerana tidak mereka sedari sewaktu muda mereka, terutama saya tertegun juga melihat kunjungan seorang saintis dengan teman-temannya (mantan Prof UKM) . Lebih tertegun mendengar suara seakan canda Allahyarham Jo, datang dari bibir adiknya. Yusuf pula sudah mengheret cucu, walau di sana sini kita kehilangan A Latif Mohidin yang jauh tinggal di utara.
Kami penghuni awal rumah 905 memang harus merakam ucapan terima kasih dengan kerabat RA, Raja Ahmad, Zaimah, Wina, Ina yang tidak hentinya mengutip warisan sejarah seni dulu dan kesinambungan gaya di hari ini. Rumah no 6 Jalan Aman sudah sudah mencatat menghidup kembali roh rumah 905 Persiaran Tun Ismail. Alhamdullillah. Syabas!
Gombak, 22 Dis 2008

3 comments:

Anonymous said...

Bless those who help others:
My story: I am 41 years old and have 2 children, until 6 months ago everything around me was on solid ground (I mean life wasn't perfect but I was doing ok) I don't expect that many will even believe me, but I have to try.

First let me say I do have a job, I had two jobs but was laid off my 2nd job, I started feeling really tried but just passed it off as being a little stressed and not resting. I went to the doctor to only now be told that I have breast cancer and it's petty progressed. I cannot think about that as it has now only put more stress and added additional challenges for my family. I tried to get assistance from the local Family and Children Services but was told that I do not qualify they told me that I am over the thresh hold on income. I asked them what does that mean. I just did not understand. Today I called our utility company to get assistance with the light bill , they gave me until Jan 5th after the Holiday's. I am already in Foreclosure on my Home and have until 1 February. I thank you for reading and thank you for any support you may be able to give if only $1 can make a difference. I have a Pay Pal account if any one could help. khill010268@aol.com

Zulkifli Ramli said...

Aduh sungguh seronok sekali kelihatan suasana di RA Sabtu lepas.Saya tidak dpt hadir pada hari tersebut kerana isteri melahirkan anak kedua di PUSRAWI.Cahayamata perempuan yg dinamakan Nur Nadiah Aisyah. :)

SITI ZAINON ISMAIL said...

Tahniah Zul, dengan cahaya hati tu, cepat besar ye. Ada lagu baru ke?