Rumah sejarah seni dan warisan bonda. Sila jejaki tangga ke rumah kita.Kelopakpun kembang ke jejenang diri
Friday, 15 January 2010
Tuesday, 12 January 2010
Gaya Memakai Selendang Kelingkan
111.
LEBIH 300 tahun, usia produksi seni sulam kelingkan/keringkam masih terbukti diguna oleh perempuan Melayu - sebagai penutup kepala atau disebut sebagai SELENDANG atau SELAYAH di Sarawak, atau MANTO/U di kepulauan Riau dan Johor Lama.
Cara lain memakainya ialah dengan meletak di bahu mengulai ke bawah pinggang, atau dilipat disangkut ke bahu sebagai wali atau tetampan. Di kalangan perempuan Melayu-Sarawak, Selayah diletak di atas kepala, dan lebihannya jatuh di atas bahu, sekali pandang kelihatan ragam sendeng yang menawan!
Selain itu selendang kelingkan juga menjadi bahan hantaran, atau menutup barang hantaran yang disusun di atas dulan berkaki - dulang paha.
Gombak
13012010
Sunday, 10 January 2010
Seni Sulaman Kelingkan - Keringkam
11
Kemasukan benang , pita logam emas dan perak dari Lautan China dan Lautan Hindi, sejak awal abad ke 10, adalah seiring dengan kedatangan pedagang yang berlabuh di pelabuhan pinggiran selat Tanah Semenanjung dan kepulauan sampai ke Borneo, Sulawesi. Meriahlah istana dengan selendang bergemerlapan,yang diperkenalkan oleh pedagang India dan China. Sehingga untuk menggambarkan kekayayaan sebuah kerajaan diperikan, tentang busana yang bergemerlapan itu, ' maka dipakailah persalinan keemasan, berbunga pakan atau bersuji benang emas'.
Benang kelingkan ialah logam tipis melayang dijadikan bahan untuk menyulam dengan cara yang khas, dengan peralatan jarum bermata dua, kain saring dan sutera sederhana lembut. Dengan teknik tikam tembus, ke atas permukaan kain, melapis ke bawah, maka jaluran benang kelingkan ditindan kembali ke atas, membentuk motif bunga yang diperlukan.
Perempuan Melayu bukan saja pandai atau suka bergaya. Tetapi sejak dara sunti telah dibimbing untuk menghasilkan seni sulaman. Beberapa negeri Melayu yang masih meneruskan seni hiasan sulaman inilah di wilayah waris kuasa Kerajaan Melayu Melaka ( abad 14-16) sebagai pusat pemerintahan dan perniaaagan), yang diwariskan ke negeri-negeri di bawah kuasa termasuk Jambi, Siak dan Langkat. Kuasa Kerajaan Melayu Johor-Riau pula (abad ke 17-19) - hingga mengalir ke selatan ke celah-celah kepulauan Riau terutama di Bentan-Penyengat. Jalur wilayah sulam ini juga mengalir ke wilayah istana Melayu lainnya seperti di Kerajaan Melayu Brunei (termasuk Sabah-Sarawak), Kerajaan Melayu Sulu-Mendanau, Banjar-Kutai dan Sulawesi.
Hingga kini, himpunan seni kelingkan masih dapat di temui di istana Melayu termasuk Selangor, Perak, Kedah dan Kelantan- Trengganu. Ia merupakan kelengkapan pakaian perempuan sebagai selendang, tetamptan-wali dan selayah ( Melayu Brune-Sarawak).
Bukti utama penggunaan dan wujudnya seni sulaman kelingkan di Selengor dibuktikan dengan usaha yang telah dilakukan oleh Allahyarhamah Permaisuri Tengku Ampuan Jameah sekitar tahun 1940an. Seni sulamann kelingkan di negeri Selangor kembali disemarakkan oleh Tengku Ampuan Rahimah pada tahun 1960an. Ayahanda Tengku Ampuan adalah juga kerabat istana Selangor. Ibundanya kelahiran Istana Langkat. Maka ketika menjadi permaisuri di Selangor, turut dibawa juru andam dan seni hias kelingkan untuk dikembangkan di istana Selangor. Tradisi menyulam kelingkan ini telah diwariskan kepada kerabat perempuan. Antara tokoh yang terlibat menyulam kelingkan sejak 40 tahun lalu ialah YM Raj Akmar yang kami undang sebagai jurulatih sulaman kelinkan untuk bengkel yang akan diadakan pada pertengahan bulan Februari mendatang.
Dalam usaha melestarian seni budaya warisan, maka Perbadandan Adat dan Warisan Melayu Selangor akan menaik taraf seni sulaman kelingkan sebagai warisan ikon wanita Melayu Selangor.
InsyaAllah dengan bengkel ini kelak akan kembali menghidupkan seni sulaman kelingkan yang semakin menghilang. Namun permata yang hilang kembali gemilang.
Salam kemilau kelingkan
SZI
Pengerusi Bengkel Seni Sulaman Kelingkan
PAWMNS
11012010
Tuesday, 5 January 2010
Sarung dan Syalawar Bajau-Suluk Semporna
di Semporna Sabah @SZI, 1996
Kepulauan Melayu di persekitaran Laut Sulu, Borneo, laut Sulawesui hanya pisahi air dan lautan. Tetapi lautan juga menemukan aneka suku keturunan kepulauan Melayu dan disatukan dengan kefahaman agama yang sama iaitu Islam. Kedatangan suku kaum dari Sulu, Mendanau masih mengekalkan nama beberapa suku di Sabah. Di Semporna kesamaan ciri busana itu telah membentuk gaya dan jatidiri yang mempamerkan keunikan gaya hidup. Istilah Bajau Laut diperikan sebagai masyarakat yang asalnya menempati perairan. Kesamaan pola busana pula ialah mengekalkan kain sarung dan seluar . Tradisi ini masih diteruskan dalam acara kesenian terutama dalam perayaan perkahwinan atau adat istiadat persembahan terutama seni tari.
5 Januari 2010
Gombak
Monday, 4 January 2010
Seni Hias Sulaman Melayu
Menghias bukan niat untuk mempamer diri. Bukan juga untuk menjajakan pasaran. Tetapi kerja menghias ialah lambang kerja seorang perempuan. Di hujung jari perempuan, jarum ditusuk benangpun menjalar di atas kain, disulam, dikait, ditekat. Inilah kemampuan menakluki teknologi sederhana, apabila benang dibawa masuk dari India dari China, pelabuhan di persisiran Semenanjung Tanah Melayu bersebelahan Selat Melaka terhampar pantai Sumatera - ialah wilayah Swarnadhipa. Kedatangan Raja Chola tidak mematikan semangat keindahahan alami, logampun digubah menjadi jarum, benangpun menjalar. Berhiaslah lubang leher, di hujung lengan baju, menjadi kida-kida. Teknologi awal dengan kemasukan bahan logam telah menghasilkan kepingan emas - tapak lombong trasidisi dengan kerja mendulang biji, emas masih bersisa di Patani, Pahang-Kelantan-Trengganu, Di Ranah Minang di Palembang - begitu juga logam pita dan jalur benang yang dibeli di pelabuhan Melaka, Meulaboh, di Pariaman, di Teluk Brunei, di Mendanau, di Teluk Pandan Makassar pun disulam ditekat.
Lahirlah seni sulaman KELENGKAN/KERINGKAM, seni sulam tekat benang emas mengindah pakaian raja , raja sehari menghiasi busana selendang wanita ratu, pengantin dara, maka diperikan , ' emas logam diolah pandai seni, diukir larek, di anyam sulam inilah milik bistasi di jari perempuan menjadi mutiara seni'
Bukit Kancing, 3 Januari 2010
Apalah makna Lakaran kita ???
terbitan Creatif Enterprise, 2009
Senja ibu kota merah
tanah bagai terbang ke awan
langit entah nyengir, ketawa atau murka
dalam sedak hujung nafas
kau, sahabatku
menghabis hari
yang lelah,masih juga ke belantara
kau susun helaian unggas
belatuk, but-but, pungguk
kijang dan gajah patah kaki
tanah dan pohon berdarah
dilumat diratah
sang penakluk dengan gah
inilah milik sang kuasa
dikira dengan modal
ringgit dan emas!
Jemarimu makin halus
urat kehidupan menipis
bibir terketar ketawa
entah hambar luka
atau canda
Jaafar Si Raja Burung
ayam hutan bercerita
lagu DAMAI
siapa yang menaja
membeli
mengumpul
galeri warna
tidak akan terjelma
kalau bukan kerja
si jemari kurus
di bibir semakin tipis
ketawamu adalah darah cinta
kuhirup di cawan luka
seniman warna
selalu kehilangan nama!
(Tahniah, buku barumu Jaafar : DAMAI)
NOTA menjelang malam natal di Bukit Bandaraya,Bangsar
24 Disember 2009
Subscribe to:
Posts (Atom)