Tuesday 9 March 2010

Antara perabung dan siku keluang

Lakaran untuk binaan bumbung setengah
(pe)rabung, diharap boleh dibaca oleh tukang
*****
SEJAK mengkaji ragam hias seni Melayu di pertengahan 197oan menyiap tesis sarjana di UKM, inilah ujian dasar, betapa nama-nama ragam hias belum banyak dapat dirujuk daripada buku karya anak tempatan. Mujur para pandai seni masih terus bekerja menghasilkan bentuk rabung bumbung, pucuk rebung kepala kain batikk dan songket, patah daun dan puncak destar, sembah mengadap seni tari, terus saja mengkilaukan mata dan gerak dalamanku. Kedua pembimbing Prof Mohd Taib Osman dan Prof Dr Muhammad Haji Saleh merupakan penguji yang cekap, teliti menemukan kesilapan kajian saya. Saya masih merujuk kamus dan teori seni lukis Barat sebaliknhya kedua pembimbing menyaran saya merujuk pantun, syair dan gurindam juga wajib membuat perbandingan teks lisan dan teks tradisi Melayu Klasik.


Pandai seni tukang Sudarmaji asal Surabaya dengan tekun
menggergaji papan cengal berusia hampir 100 tahun,
sempat kuselamatkan dari hancur setelah rumah
Pak Long Pangkat (pesilat asal Kuantan, Inderaguri Hulu)
telah dirobohkan oleh Majlis DBKL demi melebarkan
jalan untuk laluan 4 jalur di Batu 4 Jalan Gombak)
*****
Mujur saja Allahyarham Pak Hamzah Awang, Seniman Negara pakar wayang kulit kerap bertempek melakonkan suara Raja Wana (Rahwana), lembut merayu Laksamana, gemulai manja Siti Dewi. Di situ Pak Hamzah menunjukan aneka motif seni hias di kecopong, di hujung panah dan pedang, serta mahkota dan kasut Siti Dewi.....pucuk rebung amat mengganggu dengan kata Melayu lama R A B U N G menjadi R E B U N G .." Lha lihatlah bumbung rumah Melayu ". Sergah Pak Hamzah , " atau boleh saja disebut tumpeng, puncak merapi ", tambahnya lagi.


Papan cengal sisa tangga rumah Pak Long Pangkat,
sudah berpindah wajah. Terimakasih
Kak Kam dan Linda mengizikan bahan
ini pindah dan ku bangun kembali
menjadi siku keluang! (eh belum siap lagi ni)
*****
" Keluang itu jenis unggas pintar. Setelah penat terbang berlegar, ia senyap mematikan diri tergantung di gua batu ". Terang Alllahyarham Pak Nakula. Pandangan tokoh ini lebih memeningkan dengan sikap beliau yang Islamis tetapi masih saja mememetik contoh ragam hias Hindu dan Budha. Saya bertanya bunga telepuk, jawabnya. " Lihatlah kelopak teratai, tempat Budha menghening jiwa bersila di atas kelopaknya. Dan siku keluang yang menari - nari di awangan sebelum melekat di dinding " .
Ketika itu mata hati ku masih kabur. Bertemu pula dengan Pak Mat Gamelan di Trengganu, sambil menunjukkan gaya kepak burung menari. " Ini burung bul-bul Ratu Balqis " . Tetapi cepat ditingkah oleh Mak Nang, penari gamelan istana, " Bukan itu gerak sayap keluang, bersiku dan tajam di pertemuan sayapnya " . Wah wah...Saya harus masuk ke falsafah seniman tradisi yang kaya dengan metafora dan citra. Citra alam, " Bukalah pintu langit hatimu. Pintu langit yang bercahaya !" , nasihat Pak Nakula!



Demikian dengan ingatan kerja lampau yang berlapis-lapis, bersama kerja para seniman lampau saya himpun bersama bunyi syretsyreet gergaji, ketam kayu, beluti, papan pemanis, gigi beliung, di situ dulu reban ayam dan pondok tukang Abah. Semuanya berbumbung perabung, dan saya hanya membina sebelah rabung di anjung. Kupersembah ka sahabat alam kita bersama! InsyaAllah.
*****
19032010



2 comments:

Rositah Ibrahim said...

Keindahan tradisi memang memukau.

SITI ZAINON ISMAIL said...

Semoga kerja-kerja sekolah juga boleh diselitkan dengan kegiataan melestari warisan. Ayuhlah buat perkhemahan musim cuti sekolah dengan memasak cara kampung...haa pasti saya ikut