Tuesday 2 March 2010

Sulaman Kelingkan Warisan Selangor - dilestarikan

Kurator Balai Seni Lukis Negara,
mula menyimbat pinggiran kain net

02 Mac 2010

SALAH satu kerja kurator muzium dan galeri seni budaya ialah membaik pulih dan melestarikan bahan budaya yang semakin langka kewujudannya. Inilah yang dilakukan oleh Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor. Seramai 22 orang tenaga kerja dari PAMWNS, Balai seni Lukis Negara, Jabatan Muzium Negara, dan kolektor budaya turut mengikuti bengkel yang dikendalikan oleh ibunda Raja Akmal Raja Bahari dari kerabat istana Selangor.

Kurator Muzium Tekstil Malaysia dan jurufoto PAMWNS,
serius mengikut arahan guru

Sulaman kelingkan menggunakan bahan pita logam perak dan emas yang berasal dari India tetapi di jual di pelabuhan Nusantara sejak abad ke 10 M. Pelabuhan Meulaboh, Airbangeh, Teluk Bayur di pesisir Sumatera Barat, turut disinggahi benang emas, kain sutera jaring, sutera saring. Dari Laut Cina selatan bahtera juga memunggah bahan yang sama hingga masuk ke perairan Borneo, ke Sulawesi, mencelah ke tanjung dan teluk kepulauan Riau, hingga sulaman ini terkenal di istana Penyengat, Lingga. Perempuan Melayu tidak melepaskan peluang untuk mencipta sulaman untuk selendang, selayah dan manto.


Ibunda YM Raja Akmal Raja Bahari terlibat menyulam
selindang kelingkan di istana Selangor sejak Al-marhumah
Permaisuri Tengku Ampuan Rahimah, membawa
guru dari Istana Langkat sempena perkahwinan dengan
Al marhum Sultan Salehudin , pada awal 1960an

Inilah selendang kelingkan hasil ibunda YM Raja Akmal
Di negeri Selangor, sulaman kelingkan bermula dari hubungan Kerajaan Melayu Johor Riau, sejak akhir abad ke 17M. Merupakan kelengkapan busana, dipakai sebagai selendang panjang, diletak di atas bahu atau melindungan sanggul di kepala.
Sulaman ini memberi tanda perempuan yang berhati-hati, jujur dan sabar sesuai dengan kerja sulaman dengan cara menikam jarum bermata dua, pita logam menembusi celahan kain tembus ke belakang, dicucuk dikelaurkan dari lubang kain, dililit, ditekat, membentuk motif bunga cengkeh, susun pucuk rebung, jalur mata air, sisik kelah dan sebagainya. Kilauan pita logam menambah indah dipakai dengan baju yang berbeza warna. Selendang dengan natar hitam, putihm merah jambu, hijau lembut menampakkan sopan si pemakainya di ruang acara adat, dan perayaan. Apalagi hasil sulaman itu dihasil sendiri oleh pengantin perempuan ketika berijab kabul dan bersanding di pelaminan. Sulaman kelingkan telah diangkat kembali sebagai hasil seni warisan yang akan dipakai semula bagi melengkap busana adat perempuan Negeri 'Selangor. terutama dalam acara rasmi adat di PAMWNS. InsyaAllah!



1910 Gelombang Biru
Shah Alam
02022010

No comments: