Wednesday, 9 December 2009

Malam Berinai - Renjis-renjis di Pilis - Bunga Rampai

Merenjis air mawar dalam adat
berinai kecil - bersanding,


Kelengkapan ini termasuk tepung beras yang
sudah digiling (pilis), bunga rampai, air mawar

Renjis-renjis di pilis
ditepungi si daun tawar
hai beras kunyit ditabur
disiram si air mawar
Lirik lagu ini memang menepati makna adat merenjis. Alatan merenjis ialah daun si tawar yang menyejukkan (di Aceh di sebut sebagai peuseujuk) diules tepung (beras yang digiling halus) di renjis ke pilis (dahi) sehingga dapat menjadi penawar - mengelak kepanasan.
Ini adalah gaya alami untuk menyesuaikan suasana, gemuruh hati pasangan pengantin yang harus dilembutkan dengan kesyukuran daripada ayah bonda yang merenjis, lengkap pula dengan doa restu , sama juga dalam adat menepek inai di malam berinai kecil hingga dipantunkan,
Awal Bismillah menepek inai
Inai ditepek di tapak tangan
mari berdoa beramai-ramai
supaya pengantin dalam damai
selesai acara menginai ditabur air mawar, beras kunyit lambang kesyukuran, punca rezki, jangan pula ditabur sesukahati tapi dijemput ke telapak tangan pengantin lelaki dibawa ke telapak tangan pengatin perempuan. Mak andam haruslah mengutip beras kunyit tadi dan dimasuk kembali ke dalam batil. Kemudian dijemput bunga rampai diletak ke telapak tangan ke dua-dua pengantin sebagai maksud seperti di pantunkan,
Bunga rampai dalam cepu
Taruh mari dalam raga
Ucap selamat pengantin baru
Ibu bapa menampung suka
Selesai acara menginai atau merenjis ini, maka dihulurlah bunga + telur sebagai lambang terima kasih pengantin yang bakal mengembang zuriat.
(catatan: usahakan bunga + telur sebagai tanda terimakasih, bukan gula-gulu atau coklat yang tidak melambangkan punca zuriat)
****
@ SZI
Nota manuskrip budaya dan adat resam Melayu

4 comments:

Riesna Zasly said...

salam bonda...

teruja m embacanya... lengkap sekali...

ada dikalangan keluarga kaum bugis di johor memberi telor masin sebagai hadia kepada tetamu... apakah maknanya bonda? dan ada juga yang memberi telor pindang berwarna coklat... ini adat melayukah?

daydeck86 said...

(catatan: usahakan bunga + telur sebagai tanda terimakasih, bukan gula-gulu atau coklat yang tidak melambangkan punca zuriat)

salam bonda
terima kasih info yang disampaikan
mungkin ramai yang tak tau makna yang tersirat disebaliknya

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila
klik disini.

Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis.. Semoga sejahtera dan semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

een said...

salam bonda..

sungguh simbolik bunga + telur rupanya.. baru faham sekarang..